[cstex] OT: Re: Správně česky

Jaroslav Hajtmar hajtmar at gyza.cz
Sun Jun 17 08:42:21 CEST 2012

Dobrý den.

Dne 17.6.2012 3:42, Petr Tomasek napsal(a):

> Žádná. Kategorie správnosti, či nesprávnosti jsou ve vztahu
> k jazyku (navzdory tomu, co se snaží hloupé učitelky vtloukat
> žákům do hlavy) naprosto nesmyslné a nedávají smysl (narozdíl
> od jiných kategorií jako jsou: srozumitelné, nesrozumitelné,
> běžné, nezvyklé, podivné, hezké...)

Vase odpoved mne docela zaujala a vyvolala ve mne vzápětí dotaz.Jak by
se měl Lukas podle vas spravne zeptat?
Mám na mysli jeho dotaz:  " ... Řeším, jak správně napsat pomocí
číslovek "třiceti a
čtyřicetilanový" (nebo - "třiceti- a čtyřicetilanový"?) - která varianta
je správně?: "
Měl by jeho dotaz být formulován např. takto: "Řeším, jak se běžně
(resp. podle hloupých učitelek ...) píše
nezvyklé slovní spojení čtyřicetilanový" (nebo - "třiceti- a
čtyřicetilanový"?) resp. která varianta je podle norem ještě přijatelná?: "

Rozumím tomu, že kategorie správný, nesprávný  je z hlediska jazyka asi
problematická, ale když tak o tom přemýšlím, proč nejsou stějně tak
problematické i kategorie
srozumitelné, nesrozumitelné,běžné, nezvyklé, podivné, hezké... ? Kdo
posuzuje a určuje to co je srozumitelné, nesrozumitelné, běžné,
nezvyklé, podivné, hezké?

Možná jsem vaši odpověď špatně pochopil, pokud ano, tak se omlouvám za
nevyžádaný mail. Rozhodně nehodlám rozpoutat žádný flame.

PS: Abych vysvětlil svoji odpovědní motivaci: Jsem učitel matematiky
(moje žena je taky učitelka - naštěstí taky matematiky) a přesto, že
připouštím, že mezi učiteli je mnoho hlupáků a spousta hloupých  (není
podle mne to samé) tak jsem na zobecňující rodičovské soudy typu "...
navzdory tomu, co se snaží hloupé učitelky vtloukat žákům do hlavy..."
trochu přecitlivělý ;-) ...

Jarda Hajtmar