[cstex] Správně česky

Petr Tomasek tomasek at etf.cuni.cz
Sun Jun 17 03:42:03 CEST 2012

On Tue, Jun 05, 2012 at 04:19:50PM +0200, Procházka Lukáš Ing. - Pontex s. r. o. wrote:
> Zdravím v konferenci,
>
> řeším, jak správně napsat pomocí číslovek "třiceti a
> čtyřicetilanový" (nebo - "třiceti- a čtyřicetilanový"?) - která
> varianta je správně?:

Žádná. Kategorie správnosti, či nesprávnosti jsou ve vztahu
k jazyku (navzdory tomu, co se snaží hloupé učitelky vtloukat
žákům do hlavy) naprosto nesmyslné a nedávají smysl (narozdíl
od jiných kategorií jako jsou: srozumitelné, nesrozumitelné,
běžné, nezvyklé, podivné, hezké...)

> 30 a 40lanový
> 30- a 40lanový (spojovník)
> 30-- a 40lanový (pomlčka)
> jinak?

Já bych skoro ze zásady psal 30ti a 40ti-lanový (pokud možno
ješte to "ti" napsal jako horní index, aby to odpovídalo zvyklostem
evropské typografie a kaligrafie). :-)

Ale je mi jasné, že mě tady ukamenujete, protože "to stojí
v pravidlech", přestože jsou totálně mimo mísu...

> S pozdravem
>
> Lukáš Procházka

P.T.