[cstex] Posunuté barvy ve výtisku PDF vygenerovaného TeXem

Michal Růžička xruzick7 at fi.muni.cz
Fri Jun 15 16:26:15 CEST 2012

Přeji příjemné předvíkendové odpoledne,

obracím se na vás s dotazem na zkušenosti s tiskem TeXem generovaných PDF.

Včera jsem na jedné poster session narazil na to, že jeden z účastníků
měl na posteru (vysázen TeXem do PDF – předpokládám užití pdflatexu,
následně vytištěn na plotteru) posunutou černou barvu do šedé. Zajímavé
bylo, že takto posunutá barva byla jen v určitých částech posteru
(několik odstavců tuhle, několik obrázků tamhle). Nejednalo se přitom o
nějaký barevný přechod, který by se dal svést na problém hardware
plotteru, spíš se zdá, že v daných místech něco (rip plotteru?)
usoudil, že zde nemá být černá, ale tmavě šedá.

V této souvislosti jsem si vzpomněl na to, že jsem si při prohlížení
pdflatexem připraveného PDF v Adobe Readeru (asi pod Linuxem, ale možná
se to takto chovalo i pod Windows) všiml něčeho podobného – dokument
byl vícestránkový a na jedné ze stránce uprostřed dokumentu byl na
jejím horním konci obrázek (PNG, vkládaný přes \includegraphics).
Zbytek stránky, který obsahoval text stejně jako zbytek dokumentu, měl
zjevně odlišnou barvu textu. Přišlo mi, že spolu s PNG se zavedl
odlišný barevný profil a ten přetrval od místa vložení obrázku do konce
stránky.

V souvislosti s tím mám ještě jedno pozorování – identický PDF soubor
je v Adobe Readeru pod Linuxem (ověřeno na několika úplně nezávislých
strojích) zobrazen se zřetelně odlišnými barvami než to samé PDF v
Adobe Readeru pod Windows (zde ověřeno na jednom počítači i na stejném
monitoru bez zásahu to jeho barevného seřízení), kde se to plus mínus
přesná barevná kalibrace monitoru shodovalo s výtiskem. Má Adobe Reader
pod Linuxem zavedené jiné barevné profily? Nebo to žene přes Xka, které
jsou jinak/špatně seřízená, co se barevných profilů týče?

Velmi ocením vysvětlení zkušenějších.

Toto mne také přivedlo na myšlenku, zda by na příští zvané přednášce
při valné hromadě CSTUGu nechtěl někdo pronést povídání o požadavcích a
problémech předtiskové přípravy pro profesionální tisk.

S díky a přeji klidný víkend
Michal Růžička

--
Michal Růžička <xruzick7 at fi.muni.cz>