[cstex] Posunuté barvy ve výtisku PDF vygenerovaného TeXem

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Fri Jun 15 17:08:11 CEST 2012

Barevný obrázek v PNG bych určitě nevkládal do PDF určeného pro tisk.
PDF pro tisk by měl nejlépe vyhovovat specifikaci PDF/X-1a, tedy barvy
v CMYK, PDF verze 1.3, žádná průhlednost. PDF/X-1a má ještě další
požadavky, které již nejsou tak podstatné (nastavení MediaBox a
TrimBox, data vytvoření, data modifikace, titul). PNG je buď
grayscale, nebo RGB. Pokud tisknu ve stupních šedi a mám PNG skutečně
jako grayscale, pak se dá použít. Je nutno dát pozor na to, že šedivě
vypadající objekt může být vložen jako RGB s nastavením R=G=B, což na
monitoru dopadne dobře, ale v tisku špatně.

Aby RGB prošel při tisku dobře, je nutné, aby PDF skutečně vyhovoval
PDF/X-1a, tj. musí být v souboru "intent" a musí být vložen ICC
profil, aby RIP věděl, jak to má zkonvertovat na CMYK. Navíc osvitka /
tiskový stroj / plotter musí mít RIP, který je toho schopen a obsluha
tuto funkci nesmí vypnout (DTP Amos má tu funkci úmyslně vypnutou a
mají to napsáno v informaci pro zákazníky, požadují povinně PDF ve
CMYKu).

Díval jsem se do "špatných" PDF tak, že jsem je pomocí pdftops převedl
do čitelnější podoby. Zjistil jsem, že za jistých podmínek při návratu
na černou se nepoužije 0 g ani 0 0 0 1 k, ale 0 0 0 r. Obvykle k tomu
dojde právě po vložení butmapy v RGB, protože se zapne /DeviceRGB.

Pro kompatibilitu s PDF/X-1a vím o dvou balíčcích:

pdfx.sty - umí vložit ICC profil i metadata v XML, umí i PDF/A-1b, ale
má natvrdo nastavenu jednu velikost stránky, kterou nelze změnit,
vkládá ouze profil FOGRA39, jehož použití obvykle skončí barevnou
katastrofou, neboť naše tiskové stroje na něj nejsou připraveny,
vyžaduje hyperref, jenže tento balíček může způsobovat fatální
problémy s jinými balíčky, funguje pouze s pdftexem

zwpagelayout.sty - neumí vložit metadata v XML, ale umí vložit ICC
profil,  (jméno souboru lze zadat jako option), rozměry stránky a
velikost boxů se počítá z rozměrů zadaných v options, umí předefinovat
barvy z balíčku color.sty tak, aby byly ve CMYKu, má podporu pro
zapnutí přetisku černé (black overprint), většinu funkcí podporuje v
pdftexu, dvips i xetexu (přesný popis je v manuálu)

Rozdílné barvy v Linuxu a ve Windows mě nepřekvapují. Acrobat pro
Linux asi nemá moc dobře udělanou správu barev, ghostscript ji nemá
vůbec, takže třeba cmykový PDF bude v ghostscriptu zobrazen jinak než
v acrobatu. Pokud mi jde o barevný tisk, kontroluju každý obrázek
samostatně, a vím, že po převedení na CMYK pomocí LCMS to dopadne
dobře, i když v linuxovém Acrobatu vidím barvy na monitoru jinak.

Zdeněk Wagner
http://hroch486.icpf.cas.cz/wagner/