[cstex] Pozvanka: prednaska Karla Skoupeho 10.12. FI MU Brno

Jaroslav Hajtmar hajtmar at gyza.cz
Sun Dec 11 15:32:05 CET 2011

Dobry den.

Sam se nepovazuju za nejakeho znalce jazyka Lua ci LuaTeXu (ovsem jsem jejich velky priznivec) a ani nechci nikomu Lua ci LuaTeX vnucovat ci nejak doporucovat, ale neda mi to, abych se nevyjadril ke konstatovani:

"(obchazet nedokonalosti TeXu jakymsi pofidernim skriptovacim jazykem...)"

Doufam, ze to bylo mysleno jako humorna nadsazka :-), protoze jinak bych tomu opravdu nerozumel.
Ponechat TeX jako "sazeci stroj" a umoznit resit pomoci "pofiderniho skriptovaciho jazyka" veci, ktere nejdou TeXem "rozumně" delat, mi prijde jako naprosto genialni napad.
Obratem "rozumně delat" myslim to, ze pomoci makroexpanze urcite lze delat opravdu ledacos, nicmene na naproste vetsine takovych veci si nevylamou zuby pouze TeXovy experti.
Muzu rici, ze takovym amaterum jako jsem ja, muze LuaTeX pripadat jako "dar z nebes"!

Notabene: V LuaTeXu nemusite pouzit ani kousicek nejakeho luakodu a klidne jej muzete pouzivat jako obycejny plain, aniz byste navenek zaznamenali jakoukoliv zmenu.

Ovsem zaverem chci rici, ze rozumim jiste "nelibosti" Petra Tomaska ;-).
I mne totiz opravdu obcas mrzi (mysleno spise sentimentalne a nostalgicky), ze bych nektere veci mohl sice udelat pomoci TeXovych maker, ale nakonec mi prijde jednodussi a pohodlnejsi si napsat jednoduchy luaskript a ten nechat volat TeXovym makrem.

Zdravi J.Hajtmar

PS: doufam, ze svym nazorem nerozpoutam nejakou "valku" ci hadku mezi priznivci a odpurci LuaTeXu - to nebylo mym umyslem. Berte to tak, jak to zkratka je: Komu nevyhovuje LuaTeX, tak at si dela veci pomoci XeTeXu a nebo klidne pomoci  LaTeXu 2.09... :-)