[cstex] Podivna mezera

Petr Olsak petr at olsak.net
Mon Mar 15 21:49:46 CET 2010

Je to zajimavy problem, tak jsem se na nej podival.

V plainu je stejny problem emulovatelny takto:

----------------

\font\sevenit=cmti10 at7pt
\scriptfont4=\sevenit

$f^{{{}\it I} {\it I}} f^{{\it I} {\it I}}$

\end

----------------

Ta prazdna skupina pri prvnim zavolani \it je vyprodukovana makry
NFSS z LaTeXu. Toto makro se zacne zajimat o to, ze zatim font nema
v pameti a provadi spoustu roztodivnych cviku, aby font naloadoval. Pri
tehle cinnosti za sebou zanecha {omylem} prazdnou skupinu. Pri
nasledujicim pouziti fontu (podruhe, potreti, poctvrte) uz ty cviky
neprovadi. Neptejte se me, proc NFSS ma tuto chybu a zanechava po sobe
v sazbe prazdnou skupinu, ja jsem to neprogramoval a dale me to nezajima.

Zajimavy je ale problem TeXovsky, kde vznika mezera mezi temi I.
K tomu nam staci pracovat s vyse uvedenym prikladem v plainu. K ruce si
vezmeme napr. TBN str. 161 (Kerny a ligatury v matematicke sazbe).
Pise se tam, ze dva jednoduche atomy typu ord za sebou jdouci se znakem ze
stejneho fontu nemaji mezi sebou italickou korekci. To je ten druhy
pripad: f^{{\it I} {\it I}}. Ovsem ten prvni pripad nema prvni atom
jednoduchy, takze za nim je italicka korekce. Mezi temi Icky se tedy
objevi v prvnim pripade italicka korekce a ve druhem nikoli.

Zdravim

Petr Olsak

PS: nechapu, jak nekdo muze f^I povazovat za derivaci, ale asi nemusim
chapat vsechno.