[cstex] Instalace TeXLive 2008. ConTeXt v TeXLive 2008. Nasledna doinstalace TeXLive 2008

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Tue Aug 4 12:32:04 CEST 2009

2009/8/4 Jaroslav Hajtmar <hajtmar at gyza.cz>:
> [...]
> se zeptat na možnost doinstalace DVIOUT z DVD.
> Dotaz tedy zní:
> Pokud nezaškrtnu při instalaci z DVD nic jiného kromě věcí pro support
> windows, nainstaluje se DVIOUT (a další věci), aniž by takováto doinstalace
> udělala něco s již nainstalovanou verzí TL2008 (která byla instalována ze
> sítě)? Jde mi o to, zda starší instalační verze z DVD nemůže udělat něco s
> nastaveními, která byla provedena při instalaci ze sítě. Nebo je lepší
> DVIOUT nainstalovat jinak? Všiml jsem si, že na DVD je přímo složka s

Vím, že s tím byly nějaké problémy. Doporučoval bych nejprve pokusy s
tlmgr. Funkce (pokud si to pamatuji dobře) "tlmgr backup" udělá
záložní kopii pro případ, že by se něco pokazilo, "tlmgr restore"
obnoví stav ze zálohy. Příkaz "tlmgr update" provede aktualizaci na
poslední (anglicky last, nikoliv latest) verzi, neboť TL 2008 se již
nevyvíjí a pracuje se na TL 2009. Pouze v případě, že by to nezabralo,
hledal bych jiné řešení. Myslím si, že hlavní problém byl v tom, že
dviout nečte nastavení z texmf.cnf.

> 2. Nikde jsem nezaznamenal, že by TL 2008 nastavoval nějaké systémově
> proměnné ve WinXP (kromě Path). Vím, že jsem v minulé instalaci měl
> vytvořené systémové proměnné TEXMFCNF, TEXMFTEMP, TLroot ....Když se ale
> koukám na systémové proměnné po nainstalování, tak tam žádnou z nich
> kupodivu nevidím (nezdá se mi že bych to přehlédl, protože jsem to vyloženě
> hledal). Sice to vše funguje jak má, ale i tak je mi to divné. Nemáte někdo
> k tomu nějaké vysvětlení?

Programy hledají texmf.cnf relativně ke svému umístění a v tomto
souboru najdou veškeré nastavení. Environmentálními proměnnými se
nastavení v texmf.cnf přebije. To může být problém dviout, který
texmf.cnf nečte a potřebuje environmentální proměnné. Asi by to šlo
vyřešit tak, že by se napsal BAT, který by pomocí kpsewhich přečetl
parametry z texmf.cnf, nastavil by podle toho environmentální proměnné
a pustil dviout.exe.

> [...]
> bez Ruby ConTeXt nepodařilo nerozběhnout! Nevím jak je to s fungováním
> ConTeXtu s Lua, jestli bude i pak Ruby potřeba či nikoliv, snad někdo tuhle
> věc následně osvětlí. Na internetu jsem zachytil nějaké příspěvky, kde pan
> Hagen něco o Lua psal.
>
> 2. Vše ze staré verze TeXLive odinstlovat (ne pouze smazat)! Vím, že již
> několikrát zaznělo, že odinstalace není třeba, že klidně vedle sebe může
> fungovat několik instalací TL, nicméně pro obyčejného uživatele myslím není
> tato alternativa příliš optimální (nastavování systémových proměnných

Existence více verzí TL určitě funguje bezproblémově v unixových
systémech, stačí jen přepnout PATH, nejsem si jist, zda to chodí
stejně dobře i ve Windows. Je to důležité pro člověka, který potřebuje
zpracovat staré dokumenty se starými verzemi balíčků a pohybuje se na
hranici možností (tedy potřebuje mít i balíčky se starými chybami).
Pro mnoho uživatelů je to zbytečné a současná verze stačí.

TL ve Windows může mít něco uloženo v registrech (možná nemá, ale
stoprocentně to nevím). Pokud se stará verze jen smaže, může někde
něco zůstat a způsobit nefunkčnost nové verze. Odinstalování je tedy
lepší než smazání. I v unixových systémech má tlmgr funkci odstranění
symbolických linků, které vznikly při instalaci. Pokud si někdo při
instalaci nechal vytvořit symbolické linky a pak TL jen smaže, může se
dostat do problémů s linky v /usr/local/bin, které směřují na
neexistující soubory.

Zdeněk Wagner
http://hroch486.icpf.cas.cz/wagner/