[cstex] Instalace TeXLive 2008. ConTeXt v TeXLive 2008. Nasledna doinstalace TeXLive 2008

Jaroslav Hajtmar hajtmar at gyza.cz
Tue Aug 4 11:56:00 CEST 2009

Dobrý den.
Na úvod uvádím poznámku o své instalaci TL2008, která může snad někdy
někomu (zájemcům o ConTeXt) pomoci. Přiznám se, že to možná píšu z části
i pro sebe, protože vím, až budu příště instalovat TL2009, tak zase budu
rád, když svůj příspěvek vygoogluju. Následně bych se rád na zeptal na
věci, týkající se doinstalace DVIOUT do již funkční instalace TL2008. Takže:

Po delší době jsem se rozhodl nainstalovat nainstalovat do svých WinXP
TeXLive 2008 (předtím jsem měl nepříliš standardní instalaci TeXlive 2007).
Vzhledem k tomu, že užívám z TeX Live hlavně ConTeXt a PlainTeX (občas
pro nějaké modifikace svých starších věcí LaTeX), měl jsem z toho trochu
obavu, protože jsem měl v paměti, jak jsem pracně v TL2007 zprovozňoval
ConTeXt. Hlavním důvodem přeinstalace věcí, které mi docela dobře
fungovaly bylo to, že jsem nebyl schopen v ConTeXtu pod TL2007
zprovoznit český rejstřík a myslel jsem si, že v nové verzi ConTeXtu,
kterou jsem měl v úmyslu do TL2008 doinstalovat, vše poběží jak má.
Nakonec se  mi stejně  rejstřík pod novým ConTeXtem  nepodařilo
zprovoznit, ale to už je jiná záležitost.

Mé obavy z instalace se bohužel naplnily a po naprosto bezproblémové
instalaci celého TL2008 z instalačního DVD se ConTeXt nerozběhl (plain i
další věci byly v pohodě). Zkusil jsem to znovu odinstalovat (samozřejmě
původní TL 2007 jsem měl již odinstalován, protože posledně jsem s tím
měl nějaké potíže) a nainstalovat to přímo z internetu. Instalace
proběhla opět naprosto v pohodě, ale ConTeXt opět nejel.
Naštěstí jsem vygoogloval svůj návod na zprovoznění ConTeXtu v TL2007,
který jsem posílal do konference někdy v říjnu 2007. Pomocí tohoto
návodu se mi ConTeXt podařilo rozběhnout a vše už jede jak má (resp. tak
jak mi to fungovalo dříve).

Nyní mé dotazy:
1. Pokud jsem postřehnul dobře, tak se mi při instalaci z DVD
nainstaloval také DVIOUT viewer a normálně to pěkně fungovalo -
prohlížel jsem DVI soubory atd.
Bohužel se mi při instalaci z internetu DVIOUT nenainstaloval, nevím
proč, ale mám pocit, že jsem už kdysi nějakou informaci o DVIOUT zaznamenal.
Protože mi teď vše běží jak má a já nechci znovu vše absolvovat znovu,
chci se zeptat na možnost doinstalace DVIOUT z DVD.
Dotaz tedy zní:
Pokud nezaškrtnu při instalaci z DVD nic jiného kromě věcí pro support
windows, nainstaluje se DVIOUT (a další věci), aniž by takováto
doinstalace udělala něco s již nainstalovanou verzí TL2008 (která byla
instalována ze sítě)? Jde mi o to, zda starší instalační verze z DVD
nemůže udělat něco s nastaveními, která byla provedena při instalaci ze
sítě. Nebo je lepší DVIOUT nainstalovat jinak? Všiml jsem si, že na DVD
je přímo složka s DVIOUT.

2. Nikde jsem nezaznamenal, že by TL 2008 nastavoval nějaké systémově
proměnné ve WinXP (kromě Path). Vím, že jsem v minulé instalaci měl
vytvořené systémové proměnné TEXMFCNF, TEXMFTEMP, TLroot ....Když se ale
koukám na systémové proměnné po nainstalování, tak tam žádnou z nich
kupodivu nevidím (nezdá se mi že bych to přehlédl, protože jsem to
vyloženě hledal). Sice to vše funguje jak má, ale i tak je mi to divné.
Nemáte někdo k tomu nějaké vysvětlení?

Díky za jakoukoliv radu.

Zdraví Jarda Hajtmar

Úplným závěrem návod na instalaci ConTeXtu pod TeXLive 2008 ve WinXP pro
někoho jako jsem já (resp. pro mne za 1-2 roky :-) ):

1. Pro fungování ConTeXtu pod TeXLive 2008 ve WinXP je potřeba mít
nainstalováno RUBY! Ten jsem stáhnul a nainstaloval z
{http://www.ruby-lang.org/en/downloads/}. Standardně se Ruby nainstaluje
do kořenového adresaře C:\ruby. Při instalaci je třeba zaškrtnout
vytvoření a nastavení proměnné RUBYOPT.
Pan Zýka kdysi psal, že ConTeXt by měl fingovat i bez Ruby, mě se
bohužel bez Ruby ConTeXt nepodařilo nerozběhnout! Nevím jak je to s
fungováním ConTeXtu s Lua, jestli bude i pak Ruby potřeba či nikoliv,
snad někdo tuhle věc následně osvětlí. Na internetu jsem zachytil nějaké
příspěvky, kde pan Hagen něco o Lua psal.

2. Vše ze staré verze TeXLive odinstlovat (ne pouze smazat)! Vím, že již
několikrát zaznělo, že odinstalace není třeba, že klidně vedle sebe může
fungovat několik instalací TL, nicméně pro obyčejného uživatele myslím
není tato alternativa příliš optimální (nastavování systémových
proměnných atd...).

3. Nainstalovat TeXLive 2008 (z DVD, image atd..). Mě se osvědčila
síťová instalace TeXLive2008 z internetu z adresy
http://ctan.org/tex-archive/systems/texlive/tlnet/2008/
stáhnout soubor
http://ctan.org/get/systems/texlive/tlnet/2008/install-tl.zip
rozbalit jej do nějakého temporary adresáře a spustit v tomto adresáři
soubor install-tl.bat
Nyní by měla proběhnout bezproblémová instalace ze sítě

4. Stahnout z {http://www.pragma-ade.com/download-1.htm} novou verzi
ConTeXtu (ja stahl full variantu tj. cont-tmf.zip, cont-img.zip,
cont-ext.zip, cont-mpd.zip, cont-ppc.zip )

5. Soubory cont-tmf.zip, cont-img.zip, cont-ext.zip, cont-mpd.zip,
cont-ppc.zip  jsem rozbalil do adresare s TeX Live 2008
(defaultně c:\Program Files\texlive\2008\texmf-dist)

6. Provede se aktualizace souborů TeXLive v texlivemanageru (záložka
konfigurace - aktualizovat databázi souborů) nebo dle rady pana Zýky prý
stačí:
 texmfstart texexec --make --all

Pak by mělo snad vše fungovat jak má (tedy alespoň mě to funguje)

/
/