[cstex] Ps2pdf a velikost A3

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Thu Mar 13 13:44:08 CET 2008

13.3.08, Josef Polách <josef at polach.org>:

> [...]
>  >> 11/2/11/2, atd., vznikne 6 stránek)
>  >> -- ručně opravím v PS papír a BoundingBox na A3/0 0 1192 842
>  >> -- pomocí ps2pdf vytvořím PDF (to chce tiskárna)
>  >
>  >> Dotaz:
>  >> 1. Jak se dá domluvit pstops(u), aby vytvožil A3?
>

> Promiňte, jsem pako jedno nepozorné, mělo být: ps2pdf(u) a nikoli
>  pstops(u), jak jsem byl předtím napsal. Pstops(em) to seskládám a pak
>  ručně přepíšu, což ukáže správnou velikost (a3). Jen tomu ps2pdf(u) tu A3
>  nedovedu poručit. Omlouvám se za zmatení a Vaše zbytečné zdržení.

Problém je v pstops. Kdysi jsem si na jeho chyby udělal patch,ale bylo
to dost těžkopádné, protože kromě opravy chyby v pstops jsem v hotovém
PS dělal další zásahy awkovským skriptem, který byl generován z perlu.
Velikost papíru je v PS souboru na dvou místech. Prvním je komentář
BoundingBox. Ten se používá hlavně v EPS a říká programu, který načítá
jednostránkový EPS do jiného dokumentu, jak velké místo má na stránce
vynechat. Programy jako ps2pdf, Distiller apod. však nastavují
velikost papíru příslušným PS příkazem, komentáře nečtou. Tím příkazem
může být setpage, setpagedevice, případně několik jiných. Tyto příkazy
nejsou součástí jazyka, ale jsou určeny implementací konkrétního RIPu.
Naštěstí se výrobci zařízení víceméně shodují, takže se dá napsat
přenositelný kód. Pro nastavení formátu A3 se často používá PS příkaz
a3 (ps2pdf mu rozumí). Těsně na komentářem %%Page: 1 1 by měl být
komentář %%BeginPaperSize a pod ním kód pro nastavení velikosti, který
pstops generuje špatně. Když ho vyhodíte a místo něj vložíte a3, mohlo
by to fungovat. Ještě si matně vzpomínám, že pstops také špatně
nastavuje clipping, takže s výjimkou pravého dolního rohu bylo vše
mimo tiskovou oblast. Kvůli tomu jsem dělal nějaký zásah do pstops,
ale momentálně semi to nedaří najít. Tahle chyba možná nevadí, když
člověk pustí tisk do vlastní tiskárny, ale jakmile se z toho generuje
PDF nebo to jde na osvitku, je to špatně (a spousta vyhozených peněz).

V poslední době raději udělám ze souboru PDF a pak to skládám
pdftexem. Je s tím méně problémů.

Zdeněk Wagner
http://hroch486.icpf.cas.cz/wagner/