[cstex] naprosto stupidni dotaz na cestinu

Hana Skoumalova hana.skoumalova at ff.cuni.cz
Wed Mar 12 07:36:23 CET 2008

A M wrote:
> Preji hezky den.

Hezký den,

nemám moc zkušeností s MiKTeXem, ale např. v distribuci tetex jsem nikdy
neměla s dělením a češtinou problémy.

> Proc vlastne dodnes neni ceske deleni soucasti standardni instalace
> babelu?

V tetexu je. Dřív se muselo české dělení povolit v konfiguraci - tak
jako kterýkoliv jiný jazyk kromě americké angličtiny, ale dnes už ani to
není potřeba. Ta úprava konfigurace byla docela snadná (v tetexu nástroj
texconfig), a pokud si pamatuju, dělala jsem to párkrát i v MiKTeXu.

> Proc musi byt specialni cslatex, specialne pdfcslatex.

Nemusí, cslatex jsem nikdy nepoužívala.

> A kdyz neni
> soucasti distribuce (napr. MikTeX) tak je pro normalniho cloveka
> nemozne ho "vyrobit"?

S tímhle vám bohužel neporadím.

> Proc musim psat v latin-2 nebo cp1250, kdyz existuje unicode?

Nemusíte, mně docela dobře funguje:

\usepackage[czech]{babel}
\usepackage[utf8x]{inputenc}
\usepackage[T1]{fontenc}
\usepackage{lmodern}

Já vím, pan Wagner řekne, že tenhle postup se nehodí na dévanágarí, ale
pro vaši matematiku to postačí.

> Jakekoliv pokusy vyuzit jiny nez standarni font troskotaji v nekterem
> z kroku tvorby pdf.

Nechybí nějaký balíček, který by se dal doinstalovat? MiKTeX je v tomhle
docela přátelský.

Řekla bych, že vám buď v instalaci něco chybí, nebo je třeba ještě něco
málo dokonfigurovat. Nevěřím prostě tomu, že by nějaká současná
distribuce LaTeXu měla všechny vámi popisované nedostatky. Někdo jiný z
konference, kdo má taky MiKTeX, by mohl říct, jaké soubory nám máte
ukázat, abychom našli chybu.

S pozdravem

H. Skoumalová