[cstex] naprosto stupidni dotaz na cestinu

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Wed Mar 12 11:00:02 CET 2008

12.3.08, Hana Skoumalova <hana.skoumalova at ff.cuni.cz>:
> A M wrote:
>  > Preji hezky den.
>
>  Hezký den,
>
>  nemám moc zkušeností s MiKTeXem, ale např. v distribuci tetex jsem nikdy
>  neměla s dělením a češtinou problémy.
>
>  > Proc vlastne dodnes neni ceske deleni soucasti standardni instalace
>  > babelu?

To je tím, že babel jako takový obsahuje pouze logiku přepínání jazyků
a definice maker \today, \chaptername, \contentsname apod. pro
jednotlivé jazyky. Vzory dělení vbabelu nejsou pro _žádný_ jazyk, je
pouze definováno rozhraní, jak je načíst z externích zdrojů, přičemž
informace o těchto zdrojích se zapisují do language.dat. České vzory
dělení jsou součástí csplainu, protože je hloupé udržovat stejný
souborna několika místech. Pokud některá distribuce TeXu neinstaluje
český babelovský modul a české vzory dělení z csplainu, stěžujte si u
autora té distribuce.

>  V tetexu je. Dřív se muselo české dělení povolit v konfiguraci - tak
>  jako kterýkoliv jiný jazyk kromě americké angličtiny, ale dnes už ani to
>  není potřeba. Ta úprava konfigurace byla docela snadná (v tetexu nástroj
>  texconfig), a pokud si pamatuju, dělala jsem to párkrát i v MiKTeXu.
>
>  > Proc musi byt specialni cslatex, specialne pdfcslatex.
>
>  Nemusí, cslatex jsem nikdy nepoužívala.

cslatex vznikl v pradávné době, kdy pouze některé DVI ovladače
podporovaly virtuální fonty (i když už tehdy snad existoval dvicopy),
většina lidí pracovala v DOSu s emTeXem, který podporoval překódování
vstupu a výstupu pomocí TCP tabulek, zatímco v unixových verzích
takové překódováni neexistovalo. Proto byl vytvořen font, jehož
kódování vycházelo z ISO-8859-2. Nyní již tento přístup ztrácí význam
a fonty Latin Modern byly optimalizovány i pro češtinu a slovenštinu.

>  > A kdyz neni
>  > soucasti distribuce (napr. MikTeX) tak je pro normalniho cloveka
>  > nemozne ho "vyrobit"?
>
>  S tímhle vám bohužel neporadím.
>
>  > Proc musim psat v latin-2 nebo cp1250, kdyz existuje unicode?
>
>  Nemusíte, mně docela dobře funguje:
>
>  \usepackage[czech]{babel}
>  \usepackage[utf8x]{inputenc}
>  \usepackage[T1]{fontenc}
>  \usepackage{lmodern}
>
>  Já vím, pan Wagner řekne, že tenhle postup se nehodí na dévanágarí, ale
>  pro vaši matematiku to postačí.

Indická písma bych zde raději nezmiňoval, tam je problematika zcela
jiná. Češtině a slovenštině to přinese problém v tom, že \futurelet a
\everypar (např. pro usazování iniciál) vidí jen půlku znaku. Dalšími
možnostmi je použití encTeXu (nevím, zda v MiKTeXu je), nebo můžete
použít XeLaTeX.

>  > Jakekoliv pokusy vyuzit jiny nez standarni font troskotaji v nekterem
>  > z kroku tvorby pdf.
>
>  Nechybí nějaký balíček, který by se dal doinstalovat? MiKTeX je v tomhle
>  docela přátelský.

Bez konkrétní informace, co bylo uděláno a co přesně ztroskotalo, se
nedá poradit. Instalace fontů do MiKTeXu je snadná, jen se musí
všechny potřebné soubory nakopírovat do správných adresářů a v MiKTeX
options stisknout Refresh FNDB.

>  Řekla bych, že vám buď v instalaci něco chybí, nebo je třeba ještě něco
>  málo dokonfigurovat. Nevěřím prostě tomu, že by nějaká současná
>  distribuce LaTeXu měla všechny vámi popisované nedostatky. Někdo jiný z
>  konference, kdo má taky MiKTeX, by mohl říct, jaké soubory nám máte
>  ukázat, abychom našli chybu.
>
>  S pozdravem
>
>  H. Skoumalová

Zdeněk Wagner