[cstex] naprosto stupidni dotaz na cestinu

A M alladjex at gmail.com
Tue Mar 11 22:40:13 CET 2008

Preji hezky den.

Po nekolika letech jsem se opet pokusil zjistit stav tex - cestina -
nova pisma - unicode - babel a deleni, atd.

LaTeX pouzivam uz spoustu let. Protoze delam z povolani matematiku
neni v podstate pro me jine volby. Leta jsem byl take velkym obrancem
a prosazovatelem pouzivani TeX a LaTeXu. Nicmene me nadseni me s lety
opustilo.

Dnesni den jsem stravil zjistovanim jak zprovoznit babel i procestinu
(mysleno predevsim deleni) v MikTeXu 2.7. Ale neuspesne. V podtate
jsem procet neuveritelne mnozstvi rozlicnych informaci, ale ...

Neverim ze se situace v brzke dobe vyresi (osobne jsem jiz propadl
skepsi, podle me se nevyresi nikdy), nicmene by me zajimaly duvody pro
nasledujici situaci, jak ji vidim z pohledu rekne "pouheho uzivatele"
LaTeXu.

Proc vlastne dodnes neni ceske deleni soucasti standardni instalace
babelu?
Proc musi byt specialni cslatex, specialne pdfcslatex. A kdyz neni
soucasti distribuce (napr. MikTeX) tak je pro normalniho cloveka
nemozne ho "vyrobit"?
Proc musim psat v latin-2 nebo cp1250, kdyz existuje unicode?
Jakekoliv pokusy vyuzit jiny nez standarni font troskotaji v nekterem
z kroku tvorby pdf.

Po dnesnim cteni cstex a dalsich konferenci ve me zustava neprijemna
pachut, ze TeX se stava vysadou lidi, kteri na to "maji" ostatni at
pouzivaji prednastavene.

Moje otazka je vlastne prostinka: "Kam jde cesky tex?"

Velmi se omlouvam za tento stupidni mail plny nejasnych formulaci ...
protoze presne takovy odchazim z dnesni anabaze cteni informaci o
cestine a texu. Nicmene nikde jsem nenasel zadny uceleny text o
soucasnem deni. (Ale je jiste ze jsem hledal blbe).

Dekuji

Ales Matas