[cstex] latex-beamer a grafy/schemata

Michal Růžička xruzick7 at fi.muni.cz
Sun Mar 2 16:16:54 CET 2008

Dobrý den,

Dne 2.3.2008 14:24, Zdenek Wagner napsal(a):

> [...]
> nejasnosti, jak to implementovat v komlikovaných písmech, např. jak
> určovat protrusion. Přestavte si, že se na konec řádku dostane slovo
> शक्ति (čtěte šakti, v sanskrtu a hindštině toto slovo znamená síla).
> Slovo končí slabikou "kti", která je v UTF-8 složena ze 4 znaků: ka,
> viráma, ta, i-mátra (nesamostatné i) -- viz obrázek. V klasickém TeXu
> se protrusion počítá podle posledního znaku slova, což je v UTF-8 v
> tomto slově i-mátra, ale graficky je na konci spřežka kta, jejíž pravý
> okraj je téměř shodný se znakem ka (podle zápisu v UFT-8 2. znak zleva

ano, to je pravda. Otázka ale je, jestli je nezbytně nutné mikrotypografická
rozšíření použít a zda je výhody XeTeXu nepřeváží. Přece jen je to docela nová
věc, bez které se docela dlouho všichni obešli.

> [...]
> jsem dostal odpověď, že to není bug, ale feature, což mi vůbec
> nepomohlo. Dále mi ve firefoxu v CentOSu 5 nefunguje hindština,
> přestože v systému dévanágarský font je. V CentOSu 4 mi vše chodí, ale
> zase je tam starý fontconfig. Uvažuji o tom, že bych zkusil nahradit
> fontconfig novou verzí, kterou bych si zkompiloval sám a vyměnil v
> systému, ale zatím nevím, jak to udělat bezpečně, abych si místo
> nápravy systém zcela nerozházel. Smířil jsem se tedy s tím, že XeTeX
> je pro mě zatím použitelný jen velmi omezeně a zpracování řady
> dokumentů skončí fatální chybou právě kvůli fontům.

Toto je pro mě nová informace. Díky za upozornění.

S pozdravem
Michal Růžička

--
Michal Růžička <xruzick7 at fi.muni.cz>