[cstex] latex-beamer a grafy/schemata

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Sun Mar 2 14:24:35 CET 2008

2.3.08, Michal Růžička <xruzick7 at fi.muni.cz>:

> a co případně vyzkoušet XeTeX? UTF-8 není vůbec problém. Stejně tak odpadají
>  problémy s fonty.

S UTF-8 sice problém není, ale zato jsou problémy jinde.

1. XeTeX nemá mikrotypografická rozšíření. Je to zejména kvůli
nejasnosti, jak to implementovat v komlikovaných písmech, např. jak
určovat protrusion. Přestavte si, že se na konec řádku dostane slovo
शक्ति (čtěte šakti, v sanskrtu a hindštině toto slovo znamená síla).
Slovo končí slabikou "kti", která je v UTF-8 složena ze 4 znaků: ka,
viráma, ta, i-mátra (nesamostatné i) -- viz obrázek. V klasickém TeXu
se protrusion počítá podle posledního znaku slova, což je v UTF-8 v
tomto slově i-mátra, ale graficky je na konci spřežka kta, jejíž pravý
okraj je téměř shodný se znakem ka (podle zápisu v UFT-8 2. znak zleva
nebo 4. zprava).

2. Místo jednoho druhu problému s fonty přichází problém jiný.
Klasický TeX má svůj dobře definovaný způsob práce s fonty. Když už se
podaří vyrobit vše, co TeX potřebuje, fonty fungují. XeTeX používá
fonty instalovaná v operačním systému a potřebuje k tomu fontconfig. A
pokud máte fontconfig starší verze, máte smůlu, protože některé fonty
nefungují. Upgrade systému nepřipadá vždy v úvahu. Např. z distribucí
založených na RHEL5 byl vyhozen Octave, který nutně potřebuji, a
zřejmě byly vyhozeny i nějaké knihovny potřebné k jeho kompilaci ze
zdrojáků, zatím se mi nepodařilo identifikovat, jaké. Na bug report
jsem dostal odpověď, že to není bug, ale feature, což mi vůbec
nepomohlo. Dále mi ve firefoxu v CentOSu 5 nefunguje hindština,
přestože v systému dévanágarský font je. V CentOSu 4 mi vše chodí, ale
zase je tam starý fontconfig. Uvažuji o tom, že bych zkusil nahradit
fontconfig novou verzí, kterou bych si zkompiloval sám a vyměnil v
systému, ale zatím nevím, jak to udělat bezpečně, abych si místo
nápravy systém zcela nerozházel. Smířil jsem se tedy s tím, že XeTeX
je pro mě zatím použitelný jen velmi omezeně a zpracování řady
dokumentů skončí fatální chybou právě kvůli fontům.