[cstex] Čeština v MiKTeXu 2.7

Petr Olsak petr at olsak.net
Mon Jan 7 09:38:15 CET 2008

On Mon, 7 Jan 2008, Zdenek Wagner wrote:

> Instalační skript je psán v perlu
> proto, aby fungoval ve všech operačních systémech ...
> Lze to samozřejmě udělat bez perlu ...,
> ale myslím si, že ten je pro začátečníka ještě méně stravitelné.

Vážení,

dovolím si malou úvahu na dané téma. Pod pojmem "instalace" si představuji
umístění potřebných souborů na stanovené místo do adresářové struktury a
případně úprava konfigurace systému, aby dokázal nově nakopírované soubory
správně používat. K prvnímu kroku existuje už desítky let program /bin/cp
a k druhému kroku lze použít /usr/bin/vi nebo něco podobného. K tomu
stačí, by k instalačnímu balíku byl popis, kde je jasně řečeno, jak to
funguje, kam co nakopírovat a jaké údaje změnit v konfiguraci systému.
Pozn.: připouštím, že kromě /bin/cp se hodí také /bin/tar kombinovaný
např. s /usr/bin/gunzip, aby bylo možné kopírovat celé stromy adresářů a
souborů na cílové místo a případně pracovat s komprimovanými instalačními
balíky.

Bohužel, tvůrci software jsou toho názoru, že nebudou uživatele obtěžovat
informacemi o tom, jak jejich produkt spolupracuje se systémem, a nebudou
jej zdržovat popisem toho, kam co nakopírovat a jak přizpůsobit systém.
Místo toho udělají tzv. "instalační program", který často spustí grafickou
šaškárnu a neprozradí nic. Mě např. naskakují pupínky, když mám instalovat
nějaký software a ono to chce grafické prostředí, ono to chce javu, perl a
další obludnosti jen proto, aby to na pozadí nakonec udělalo /bin/cp
případně /bin/tar, přičemž nikde není řečeno, jak tuto práci udělat
manuálně. Nastávají pak problémy s právy, neb jen root může provést
/bin/cp někam do systému, ale root např. ke svému provozu nepotřebuje
grafiku, javu a další věci. Je pak často potřeba instalovat další věci jen
proto, aby se dala spustit grafická šaškárna při instalaci, upgradovat
jiný software kvůli grafické šaškárně atd. Přitom /bin/cp a /bin/tar jsou
organickou součástí každého rozumného operačního systému.

Svět spěje k obecnému pohodlí za cenu obecné nevědomosti. Schopnost
techniků vyjádřit se, jak jejich produkty fungují, je mizivá. Na to jednou
dojedeme... Můj postesk nepatří jen ke konkrétním věcem týkajícím se TeXu,
ale všeobecně. Když například otevřu návod k jakémukoli výrobku spotřební
elektroniky, nestačím se divit, jak koncentrovaně se dá o výrobku mlžit.

Zdravím

Petr Olšák