[cstex] Mikro TeX

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Sun Feb 17 11:02:33 CET 2008

17.2.08, jan.viktorin at gmail.com <jan.viktorin at gmail.com>:
> [...]
> distribucemi jako je TeXLive a MikTeX (který používám). Obsahují
> hromadu všelijakých formátů a maker a zbytečných programů navíc,
> stejně využívám jen minimum z nich.
>
> Snažil jsem se také TeX zkompilovat, ale připadá mi (spíš: JE)  to
> příliš komplikované. Pracuji navíc na Windows a nemám žádný kompilátor
> jazyka C jen Freepascal. Hledal jsem už v archivech různé varianty,
> ale nic mi příliš nevyhovovalo nebo nefungovalo. Asi nejlepší mi v
> tomto ohledu připadá minitex, který jsem nalezl ve složce p. Olšáka
> (čili i počeštěný), ale i ten je podle mého názoru příliš "nadupaný".

Jednoduché to rozhodně není, potřebujete ještě dost unixových nástrojů.

> Čili chtěl bych vytvořit skromnou distribuci, která bude obsahovat
> něco jako:
> tex.exe (popř. pdftex)
> mf.exe
> jakýkoliv prohlížeč DVI
> dvips nebo dvipdfm
> fonty
> plain, csplain
> + pár spouštěcích dávek...
>
> Čím méně tím lépe...;). Takovýto komplet lze kdekoliv rychle rozbalit
> a použít (žádné zdlouhavé instalování nebo stahování). Bylo by jej
> také možné snáz včlenit do jiného softwaru pro tisk sestav apod.

Já bych vzal raději jako zdroj TeXLive. V něm se totiž v zásadě nic
neinstaluje, zatímco do MiKTeX options v MiKTeXu není moc vidět. V
obou distribucích je v zásadě stejná adresářová struktura, takže
začnete instalací distribuce a pak budete mazat. Při instalaci si toho
necháte nainstalovat co nejméně. V adresáři bin/win32 necháte jen to,
co potřebujete. Po každém smazání (nebo lépe přesunutí do jiného
adresáře) je dobré ověřit funkčnost. Hodně *.exe má velikost 4KiB,
takž je to nejsíš jen obdoba symbolických linků a volá se ejich
prostřednictvím jiný program. V adresáři web2c musíte ponechat
texmf.cnf. Adresář doc můžete vyhodit, tam jsou jen manuály. Z dalších
adresářů si vyberete jen to, co potřebujete. Vše je členěno do
podadresářů, takže buď ten podadresář potřebujete celý, nebo vůbec.
Výsledek pak lze zabalit a přenést, pouze si musíte po rozbalení
nastavit nějakou environmentální proměnnou a případně upravit cesty v
texmf.cnf (pro TeXLive), nebo v menu MiKTeX Options (ale u tohoto
programu si nejsem jist, zda lze překopírovat, možná má i nějaké
informace v registrech). Dokonce by se dala takováto distribuce
spouštět třeba i s flashky. Nedávno jsem na podobný dotaz odpovídal
nějakému uživateli linuxového TeXu, který také chtěl minimalistickou
distribuci. Najdete to v archivu diskusního listu.

> Pokud by měl někdo nějaký nápad nebo invenci, rád se poučím nebo
> připojím k realizaci této myšlenky. Nebo jsem snad příliš vybíravý?:)

Nejste první, kdo s takovým nápadem přišel. Pan Šorm vytvořil
distribuci Ligatura, která měla 40 MiB, obsahovalo to i editor, který
on sám vytvořil. Podle Petra Olšáka se to určitě dalo ještě zmenšit.
Bylo to prezentováno a SLT ve Znojmě, ale nikdy tato distribuce nebyla
zveřejněna.

> Díky za případné odpovědi

Zdeněk Wagner
http://hroch486.icpf.cas.cz/wagner/