[cstex] Rozdíl mezi \clqq, \crqq a "`, "' v CSBabelu

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Sun Dec 14 13:59:39 CET 2008

2008/12/14 Michal Růžička <xruzick7 at fi.muni.cz>:
> [...]
> (http://icebearsoft.euweb.cz/tex/csh_babel.php), který se již dostal do
> TeX Live 20O8.
>
> Ve Zpravodaji 2007/1, kde je pojednání o CSBabelu od Petra Tesaříka, je
> v závěrečném přehledu na straně 10 uvedeno, že:
>
> Kompatibilní mód                    Přirozený mód (Babel)
> * uvozovky kolem \verb:
> \clqq \verb|verbatim text|\crqq     "`\verb|verbatim text|"'
>
> Příkazy \clqq/\crqq (ale nakonec i \clq/\crq a \flqq/\frqq/\flq/\frq)
> fungují i v přirozeném módu (\usepackage[czech]{babel}). Je v jejich
> chování nějaký rozdíl oproti použití "`, "' a "<, ">?

Není.

> Preferoval bych spíše \clqq/... verze. Už např. kvůli tomu, že novou
> verzí ("`, "' a "<, ">) se myslím nedají snadno zapsat jednoduché české
> uvozovky. (Navíc na standardní české klávesové mapě, kterou při psaní
> českého dokumentu pravděpodobně používám, nejsou znaky ` a ' právě
> dobře dostupné.)

To je jeden z mnoha důvodů, proč jsem si udělal klávesovou mapu pro
TeXisty (mám tam i slovenská písmena) a dévanágarskou mapu pro
Evropany, protože ty standardní považuji za nepoužitelné. Protože
přecházím z CentOSu 4 na verzi 5, kde má Xorg jinou adrsářovou
strukturu, a Debian ji má také jinou, pokusím se k tomu udělat konečně
aspoň trochu rozumný instalační program a dám to na web.

> Možná ještě jedna poznámka -- když už se stejně "radikálně" mění
> čeština pod Babelem, nebylo by vhodné zavést ještě makra typu \juv
> (odboba \uv, ale s jednoduchými uvozovkami), \fuv a \fjuv (francouzské
> dvojité a jednoduché uvozovky) a pro konzistenci i \euv, \ejuv,
> \elqq/\erqq/\elq/\erq (pro anglické uvozovky)?

To je dobrý nápad, zejména proto, že v makrech \clq a \crq je chyba,
kterou hodlám v nejbližší době opravit.

Zdeněk Wagner
http://hroch486.icpf.cas.cz/wagner/