[cstex] CSBabel -- problém se znakem "-" v konfiguraci parametru "pdfpages"

Michal Růžička xruzick7 at fi.muni.cz
Sun Dec 14 12:44:25 CET 2008

Dobrý den,

v TeXLive 2008 (kde je již obsažen nový CSBabel) jsem při sazbě LaTeXem
narazil na problém se znakem "-" v kombinaci s balíkem "pdfpages".
Konkrétně následující zdrojový text nefunguje:

  \documentclass{article}
  \usepackage[czech]{babel}
  \usepackage[latin2]{inputenc}
  \usepackage[T1]{fontenc}
  \usepackage{pdfpages}

  \begin{document}
      Následující stránky dokumentu jsou obsahem souboru
      \emph{sample2e.pdf}.

      \includepdf[pages=-]{sample2e.pdf} % Vloží všechny stránky ze
                                         % souboru "sample2e.pdf".
  \end{document}

Pokud zakomentuji řádek "\usepackage[czech]{babel}", vše funguje jak
má. Usoudil jsem tedy, že jde o problém CSBabelu.

Ve Zpravodaji 2007/1 je ve článku o CSBabelu uvedeno: "Na rozdíl od
CSLaTeXu je znak '-' aktivní vždy. Bez dalšího nastavení však expanduje
na neaktivní znak '-', takže jeho funkce je naprosto shodná s neaktivní
definicí." Předpokládám, že funkce asi není úplně shodná a problém je
právě zde.

Právě kvůli možným problémům nehodlám používat volbu "split". A pokud
navíc za "\begin{document}" přidám "\shorthandoff{-}", tak je problém
vyřešen. Otázka je, jestli to něco nerozbije. Nemá "Na rozdíl od
CSLaTeXu je znak '-' aktivní vždy." nějaký další význam, proč to tak je
uděláno?

S pozdravem
Michal Růžička

--