[cstex] Mirne OT: Vyroba PDF pro osvit

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Fri Aug 22 11:27:48 CEST 2008

Dobry den,
s lidmi z DTP je to nekdy tezke, oni casto netusi, jak zachazet s PS.
Jsou zvykli na InDesign, Corel a podobne programy a na klikaci
rozhrani. Kdyz se jich zeptam na rozliseni, hustotu a uhel rastru,
vedi, ze neco takoveho je a ze kdyz kliknou na prislusne zarizeni v
dialogu, nastavi se jim to spravne. Zjistit od nich, jak nastavit
dvips, aby se udelaly spravne separace, je nemozne (jeste nikdy se mi
to nepovedlo). Jednobarevny tisk je bez problemu. Vse udelam cerne,
necham nasvitit jako cerny plat a tiskarum reknu, jakou barvu maji
nalit do stroje. U barevneho tisku NIKDY nedelam separace (az na
vzacne vyjimky, viz dale). Osvitky jsou totiz inteligentni. Kdyz jim
poslu barevny PS nebo PDF, udelaji si separace samy. Do objednavky se
napise, ze je soubor barevny, obsluha osvitky zaklikne prislusne
okynko a vse se jim nastavi samo spravne. Osobne si myslim, ze PDF je
vyhodnejsi, protoze nemuze obsahovat prikazy pro nastaveni parametru
vystupniho zarizeni. V PS je stale riziko, ze se tam nejaky nevhodny
prikaz muze zatoulat. Dulezite je, ze barvy musi byt ve spravnem
prostoru CMYK. Hlavne si dejte pozor, ze CMYK pouzivany na americkych
tiskovych strojich se velmi vyrazne lisi od CMYKu pouzivaneho na
evropskych strojich, a nektere ceske tiskarny maji americke stroje.
Zamena techto dvou CMYKu ma katastrofalni nasledky.

Pri plnobarevnem tisku tedy pripravim PDF, kde jsou vsechny barvy ve
CMYKu. Ukazku takoveho souboru najdete na
http://icebearsoft.euweb.cz/fiction/cesta-okotesinky.php -- pozvanka v
PDF je temer to, co bylo poslano do tiskarny. Lisilo se to jen tim, ze
tiskova verze mela presah a orezove znacky.

Jiny pripad je tisk primymi barvami. Ukazky najdete na www.canopus.cz
v sekci "Ke stazeni". V PDF souborech najdete i vyrez prebalu. V
nekterych knihach je zkopirovan primo z toho, co slo na osvit, nekde
je vlozen jako naskenovany obrazek, nicmene Vam to poslouzi jako
ilustrace postupu, ktery pouzivam. Canopus vydava 2 edicni rady. Rada
"Prima Stezka" ma na obalce barevny prechod tvoreny dvema primymi
barvami, cervenou a modrou (cisla barev z hlavy nevim), tisk je bily a
cerny. Delam to tak, ze misto cervene pouziju barvu magenta a misto
modre cyan. Ve zlutem platu nemam nic. Shodou okolnosti to na
obrazovce vypada barevne hodne podobne. Do objednavky napisu, ze je to
CMYK, ale chci jen platy CMK, abych neplatil prazdny film. Rada
"Drahokamy" ma zluty podklad (procesni zluta) s cernym a cervenym
tiskem. Delam to obdobne, ale pouzite platy jsou nyni YMK.

A nakonec se dostavam k vyjimecnemu pripadu, kdy delam separace (a
casto je delam primo TeXem pomoci ruznych \if). Je to tehdy, kdyz se
ma tisknout 2 primymi barvami bez odstinu (100%), tedy bez rastru, kdy
se navic barvy neprekryvaji. Pak udelam separace sam, na osvitce
nereknu, ze jsou to separace, jsou to proste dva soubory (nebo to
dokonce poskladam do jednoho souboru) a ma se to nasvitit cerne bez
rastru. Tiskari potom reknu, jak to ma namontovat a jakymi barvami se
ma tisknout.

Orezove znacky jsem drive delal pomoci maker pro dvips, viz
http://icebearsoft.euweb.cz/tex/#crop, nyni mam vlastni LaTeXovy
balicek, ktery lze pouzit jak pri ceste pres dvips, tak v pdflatexu.
Zatim jsem nestacil k nemu napsat navod, takze na TL2008 jeste nebude.

Uvazte jeste ucast na konferenci TeXperience 2008, informace jsou na
www.cstug.cz, prihlasit se muzete pes internet. Na TeXperience si
budete moci promluvit s experty osobne, ocekava se vystavka tisknovin
vytvorenych v TeXu. Ja tam urcite neco privezu a jeden exponat snad
casem bude mit i sberatelskou hodnotu.

Zdeněk Wagner
http://hroch486.icpf.cas.cz/wagner/