[cstex] Mirne OT: Vyroba PDF pro osvit

Jaroslav Hajtmar hajtmar at gyza.cz
Fri Aug 22 09:57:41 CEST 2008

Dobry den.
Omlouvam se za mirne OT, nicmene verim, ze mi nekdo z pritomnych
odborniku pomuze dostat se "do dalsiho levelu" tj. ziskat info jak na
tisk dokumentu pres osvitovy proces v tiskarne. Upozornuji na to, ze
jsem dosud nemel s osvitem nic spolecneho a jen jsem si precetl na
internetu o separacich atd... co vylezlo z googla a procetl jednu knihu
o DTP.

Na zaklade zadosti, ktera hodne spechala jsem udelal nekolik dokumentu
ve Scribusu. Scribus proto, ze nikdo dalsi ConTeXt, ve kterem bych to
jinak delal, neovlada a navic byl eminentni zajem na tom, aby vysledny
dokument mohl byt upravovan a modifikovan jeste dalsimi osobami. Scribus
(o kterem jsem jeste pred mesicem nemel sebemensi sebemensi tuseni) je
relativne jednoduchy, pro mne dost pohodlny a dostatecne funkcni open
source pro sazbu - to jen na vysvetlenou - nekteri asi budete znat, ale
doufam, ze mi odpustite, ze jsem "zhresil" a misto "povinneho" TeXu jsem
sahl z vyse uvedenych duvodu nekam jinam :-).

Dokud se jednalo o maloseriove tisky z PDF nebyl problem, ale ted bylo
treba rychle udelat letak s nakladem 6000 vytisku na kridovy A3 format,
ktery se tisknul osvitem v mistni tiskarne. Pote co jsem dodelal zdrojak
ve Scribusu a odevzdal jej spolu s PDF pro tisk a navic PS soubory ve
kterych byly samostatne separace pro osvit jsem odjel na tydenni
dovolenou a po prijezdu jsem zjistil, ze cela prace byla nanic, nebot se
pry v tiskarne nepodarilo z toho PDF ani z tech PS souboru zhotovit
formy pro tisk, takze to tiskarna cely udelala v Corelu a vytiskla to.
Nastesti to navic nic nestalo. Ani nevim, zda jsem na vine ja ci
tiskarna, kdyz to nebyli schopni vytisknout. Spis se domnivam, ze
tiskarna (male mesto), nebot tam tisknou udajne (zatim jsem tam nebyl) z
Corelu a s PS soubory si nedokazali poradit. Ale zatim nevim podrobnosti
a chci se na to pripravit....Pro mne to byl tento nezdar velkym poucenim
a nakopnutim k tomu, abych se zacal shanet po informacich, ktere by
umoznily nasledne v budoucnu se techto veci vyvarovat a je v celku
jedno, jestli bude dokument zpracovavan v necem souvisejicim s TeXem, ve
Scribusu, InDesignu, Quarku atd...

Prosim o nejake odkazy na internetu nebo i nejake knizky, ktere by mi po
prostudovani umoznili dat k dispozici tiskarne materialy, ktere by byly
dostatecnym podkladem. Jde mi nejlepe o nejakou praktickou ukazku,
prakticke PDF a PS, ktere by se daly stahnout a porovnat atd.
I Kdyz lze ze Scribusu i TeXu  dostat vysledek do PDF i PS, tak jsem
shanel jsem i Adobe Distillera, abych pripadne separace, ale nasel jsem
zatim jen nejake server verze. Prozatim jsem si zkousel PS soubor se
separademi prevest pomoci PS2PDF, coz probehlo OK, ale nevim, zda
tiskarna bude schopna takove PDF akceptovat. Do tiskarny chci zajit az
si neco o tom nastuduju, abych tam nevypadal jako uplny nouma. Zatim
jsem koupil a procetl knihu Zdenky Dvorakove DTP a predtiskova priprava.
I kdyz je kniha do jiste miry obecna a dost mi pomohla zjistit zakladni
info o tom, jak to v profesionalnim tisku funguje, tak jsou prakticke
veci demonstrovany na Adobe Creative Suite, takze jsou obecne veci pro
mne docela zastrene ...

Muzete me prosim nekdo odkazat na nejake relevantni info??

Diky vsem.

S pozdravem J. Hajtmar
Gymnazium Zabreh