[cstex] 2x Re: "specialni" zlomky a typografie

petr-brezina at volny.cz petr-brezina at volny.cz
Tue Aug 19 16:31:41 CEST 2008

> Stojata recka pismena, pokud vim, obsahuje bezny font
> Symbol. TeXove
> jmeno je "psyr", sklonena verze "psyro" pro pouziti
> v matematice je
> udelana transformaci (SlantFont). Asi k tomu existuje
> LaTeXove
> rozhrani, staci prohledat *.fd soubory. Dalsi moznosti
> jsou textove
> fonty pro sazbu rectiny "cbgreek". A pokud pouzijete
> XeLaTeX, urcite
> najdete nejaky OpenType font s rectinou.

Dobry den.

Co se tyce cbgreek, doporucoval bych vyhnout se temto fontum, nebot jsou
mizerne kvality jak po esteticke, tak i po technicke strance. Alespon
tak tomu bylo pred par lety, dalsi vyvoj jsem nesledoval. C.B. postavil
tyto fonty na zaklade puvodnich Leveho reckych fontu, jejichz metafontove
zdroje vykazovaly chyby (napr. pri urcitem rozliseni se uzavrene krivky
slevaly). C.B. se proto jednak pokusil tyto chyby nejak opravit, jednak
upravil tyto fonty nevhodnymi inovacemi. V anglo-americke typografii
se uziva zavreneho theta, zatimco ve stredoevropske (a evidentne i v
italske) sazbe reckych textu se uziva otevreneho theta, proto C.B. puvodni
Leveho zavrene theta nahradil otevrenym theta, jehoz kod patrne prevzal
z Knuthova matematickeho fontu, takze toto theta pak v textu s ostatnimi
reckymi pismeny pusobi ponekud nekompatibilne. Levy minil sve recke
fonty jako jakysi doplnek k latinkovym fontum Computer Modern. C.B.
si byl teto spriznenosti s CM-fonty vedom a po vzoru EC-fontu chtel
vytvorit nejruznejsi varianty svych reckych fontu uzitim parametru z
CM, resp. z EC; uniklo mu vsak, ze Levy koncipoval sve metafontove zdroje
jen pro stojate pismo a pro strojopis, takze v ostatnich pripadech vznikly
ohavnosti, ktere se pak snazil mirnit ruznymi zaplatami. Take recke
akcenty nebyly v CB-fontech vyvedeny nijak zvlast dobre.

Hezka recka pismenka (Type1) jsou soucasti projektu OmegaTeX (ktery je
patrne i na TeXLive). Bohuzel puvodni metriky byvaly (a patrne stale
jsou) vadne, takze zajemce o uziti techto fontu si musi z pfb souboru
vytvorit prislusne metriky sam. Ja jsem si s tim dal tu praci a zaradil
recka pismenka z OmegaTeXu do sve podpory pro sazbu rectiny v normalnim,
osmibitovem TeXu. Ke stazeni je to na mych strankach "http://www.volny.cz/petr-brezina/hap-c.html#pbtex".
K dipozici jsou vsechny ctyri standardni rezy (normalni, tucny, skloneny
a tucny skloneny). Jedna se vlastne o reckou variantu pisma Times.

S pozdravem

Petr Brezina