[cstex] Špatný vzhled dokumentů napsaných v MikTeXu

Luboš Kloc kloc at ipm.cz
Wed Oct 3 12:42:01 CEST 2007

Petr Vokac wrote:
> Mam podobne problemy.
> Na linuxove pracovni stanici v rozliseni 1600x1200 jsou
> texovske pdf dokumenty dokonale citelne - pismenka jsou pekne
> prokreslena.
> Na notebooku s rozlisenim 1280x800 jsou pismenka malo citelna -
> cast fontu neni vubec zobrazena (jak v xpdf tak v acroreadru).
> Hral jsem si s nastavenim linuxu na notebooku podle
>  http://gentoo-wiki.com/HOWTO_Xorg_and_Fonts
> a moc to nepomohlo.
> Minuly tyden jsem mel v ruce notebook s vistou a zobrazeni
> pdf-ka vyrobeneho texem bylo stejne spatne jako na mem linuxu.
> [...]

Tyto problémy mohou v podstatě několik příčin.
PDF vyrobené z TeXu obvykle používá Type1 fonty,
ale pokud je nenajde nebo neví že je má použít, použije bitmapové Type3.
Ty vypadají obvykle špatně, zejména v Akrobatu.

Prvním krokem by vždy mělo být ověření, jaké fonty jsou v dokumentu
použity. V AR se k seznamu použitých fontů doklikáte přes File -
Document Properties - Fonts nebo podobně, podle verze. Pokud se Vám tam
objevují Type3 fonty, upravte si svou distribuci TeXu na použití Type1
verzí.

Pokud jsou všechny fonty Type1, je problém už mimo TeX.
Jedna věc však může hrát roli: TeX používá defaultně fonty
cm (nebo odvozené), které mají ve srovnání třeba s obvykle používaným
Times tenší tahy a větší tendenci k "vymizení"
části znaku u drobných písem a menším rozlišení. V tom případě prostě
použijte Times nebo jiný font se silnějšími tahy, TeX to bez problémů
umožňuje.

S pozdravem,

Luboš Kloc