[cstex] Chyba v Latin Modern fontech?

Jaromír Kuben kuben at scova.vabo.cz
Fri Nov 9 08:52:50 CET 2007

Dobry den.

Zdenek Wagner wrote:

>U mne na TL2007 v Linuxu to funguje spravne, vystup je <A_b>, tedy
>samozrejme v kodovani T1. Kodovani OT1 ani IL2 s LM fonty nefunguje,

Tak to mne ponekud prekvapuje. Na co jsou tedy fonty cs-lm*?!!!
Kdyz si udelam tabulku, je to ocividne kodovani IL2.
Domnival jsem se, ze tyto fonty jsou prave pro prime pouziti v kodovani IL2,
zatimco fonty ec-lm* jsou pro kodovani T1.

Napr.
\usepackage[czech]{babel}  %Novy cesky definicni soubor p. Tesarika
\usepackage[IL2]{fontenc}
\usepackage{lmodern}
skutecne pouziva fonty cs-lm* a vse je v poradku (az na cs-lmtt*).
Zatimco
\usepackage[czech]{babel} %Novy cesky definicni soubor p. Tesarika
\usepackage[T1]{fontenc}
\usepackage{lmodern}
pouziva ec-lm* fonty a taky je vse v poradku (tentokrat i ec-lmtt*).

Domnivam se, ze jde skutecne o chybu.
V mapovacim souboru lm-cs.map je totiz napr.
cs-lmr10 LMRoman10-Regular "enclmcs ReEncodeFont" <lm-cs.enc <lmr10.pfb
cs-lmtt10 LMTypewriter10-Regular "enclmcs ReEncodeFont" <lm-cs.enc
<lmtt10.pfb,
tedy jsou znaky umisteny v obou fontech stejne. Ale to je spatne, protoze
csr* a cstt* (podobne cmr* a cmtt*) se prece lisi.
V cs-lmtt* nejsou vubec napr. znaky <, >,  _ , viditelna mezera a asi i
dalsi (na rozdil
od ec-lmtt*), coz lze videt z kodovani lm-cs.enc.

O tom konec koncu svedci i mapovaci soubor lm-rep-cstext.map pro nahradu
cs* fontu
v ps nebo pdf souborech lm* fonty. Tam je
csr10 LMRoman10-Regular "enclmrepcsrm ReEncodeFont" <lm-rep-csrm.enc
<lmr10.pfb
cstt10 LMTypewriter10-Regular "enclmrepcstt ReEncodeFont"
<lm-rep-cstt.enc <lmtt10.pfb
tedy kodovani je jine. Podobne je
cscsc10 LMRoman10-CapsRegular "enclmrepcssc ReEncodeFont"
<lm-rep-cssc.enc <lmcsc10.pfb
a nevim, proc take napr.
csr5 LMRoman5-Regular "enclmrepcssc ReEncodeFont" <lm-rep-cssc.enc
<lmr5.pfb.

Zatimco v lm-ec.map je ve vsech pripadech pouzito stejne kodovani, napr.
ec-lmr10 LMRoman10-Regular "enclmec ReEncodeFont" <lm-ec.enc <lmr10.pfb

Myslim tedy, ze by stacilo v lm-cs.map zmenit kodovani u cs-lmtt* fontu
(a mozna i u cs-lmcsc* fontu)
a slo by to cs-lm* fonty bez problemu pouzivat s kodovanim IL2 s hlavickou
\usepackage[czech]{babel}  %Novy cesky definicni soubor p. Tesarika
\usepackage[IL2]{fontenc}.
Pouzivam to tak i s fonty s TeX Gyre a zda se, ze neni zadny problem.

Pokud se mylim, muze mi nekdo prosim vysvetlit, jak to vlastne je a zejmena
k cemu jsou urceny cs-lm* fonty?

Dekuji.
Zdravi
                 Jaromir Kuben