[cstex] OT: Re: serial o ConTeXtu + Win vs. Linux

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Wed Jan 31 10:38:34 CET 2007

2007/1/31, Jan Kupka <kupka.jan.82 at gmail.com>:
> [...]
>
> Ráno jsem se vzbudil a začal googlovat, až to hezké nebylo. Propadl jsem
> tomu tak, že jsem 14 dní pročítal snad všechny základní příručky, návody,
> články, půjčil jsem si v knihovně LaTeX pro začátečníky p. Rybičky, ten
> mimochodem padl asi za 2 hodiny, Typografický systém TeX p. Olšáka atd. atd.
> Takhle to trvalo asi 3 měsíce. Jak jsem někde četl: TeXu buď člověk propadne
> nebo ho zavrhne. Uplynul rok a je stále se co učit a je toho stále hodně.
> Ovšem já jsem odhodlaný a cílevědomý a jednou bych také chtěl tomuto systému
> do puntíku rozumět. Je to ovšem cesta na dlouhou trať.

to nebyla ta nejlepší cesta. Měl jste si sehnat nějakou distribuci
TeXu, nainstalovat, vzít si LaTeX pro začátečníky, sednout si k
počítači a zkoušet. Pak byste přišel na to, že mnoho dokumentů
popisuje všelijaké speciality, které nikdy v životě nebudete
potřebovat, takže je nemusíte číst. A k některým se vrátíte později,
až to budete potřebovat. DEK v TeXbooku píše, že se žádný program
nenaučíte používat tím, že si o něm budete číst, ale tím, že si
sednete k počítači a budete to zkoušet. O několik stránek dál najdete
otázku: "Opravdu sedíte u počítače a zkoušíte si to, nebo to jen
čtete?"

> [...]
> uměl, nechci se chlubit, docela dobře zacházet s Wordem. Jak už jsem uvedl,
> 7 let jsem nad tímto editorem strávil. Jenže výstup z Wordu se tomu z TeXu
> nemůže rovnat. Připustili to všichni mí kamarádi, do jednoho. Taky po mě
> chtějí, abych jim v TeXu vysázel jejich diplomové práce. Proč si to
> neudělají sami? Na to mám jednoduchou odpověď. Respektive mi ji dali oni. No
> víš, ono to je sice moc hezké, vypadá to profesionálně, jenže ono je to na
> mě složité, nemám čas se to učit, k čemu mi to pak bude? Člověk jim to

To je ovsem take chyba skoly. Jako je mozno vytvorit sablonu pro Word,
muze skola vytvorit tridu pro psani diplomovych praci. Student by
napsal na zacatek souboru \documentclass{diplomovaprace}, coz by mu
nastavilo vsechny definice, \chapter, \section, \caption atd. by byly
definovany podle pozadavku skoly a student by si vystacil mozna i jen
s castecnou znalosti LaTeXu pro zacatecniky od J. Rybicky.

> [...]
> kteří chtějí od sazby za klávesnicí něco víc. Chtějí, aby se nemuseli stydět
> za svou práci, která je na papíře. Protože když sem tam někdy čtu skripta
> pánů profesorů, docentů, doktorů je mi k pláči. Obsah může být skvělý, ale
> vzhled mě odradí.
> Pro rozšíření TeXu mezi širší veřejnost by se, dle mého názoru, měl tento
> typografický systém začít lehce vyučovat již na středních školách, alespoň
> základy. Někdo může namítat, že je to zbytečné. Dle mého názoru je zbytečné
> vyučovat malé měkké kancelářské programy, což se ovšem na středních školách

Ja jsem ukoncil sve skolni vzdelavani v minulem tisicileti, takze se
mohu mylit, ale jak jsem ruzne slysel a videl nejake ucebnice,
vzbuzuje to ve mne dojem, ze se na skolach deti + stredoskolaci uci
klikat v nejakem prostredi, ale nikdo je nevede k tomu, aby rozumeli
pocitacum. Jestlize clovek pocitacum nerozumi a jen klika, pak
pochopitelne sahne po Wordu, protoze (La)TeXu musi rozumet. Pak to
ovsem dopada tak, ze takovy clovek ani nevi, co je soubor a jmeno
souboru, nevi nic o kodovani. Ja pak dostanu disketu se soubory ve
Wordu, ktere automat pojmenuje podle prvnich nekolika slov, tedy s
mezerami a ceskumi znaky v CP1250. Kdyz takovou disketu strcim do OS/2
s CP852 nebo Linuxu s UTF-8, vidim necitelne nazvy, ktere ani nelze
rozume napsat na prikazovy radek (OO takovy soubor neotevre). Pokud
maji dostatecne odlisny zacatek obsahujici znaky, ktere mam na
klavesnici, lze pri prejmenovani vyuzit doplnovani jmen tabulatorem. A
bohuzel to delaji i vysokoskolsky vzdelani lide. Videl jsem pripad,
kdy kdosi (nebudu jmenovat) mel slajdy udelane v PowerPointu na
ceskych Windows, jmeno souboru obsahovalo pismena s diakritikou, a v
prednaskove mistnosti to PowerPoint v anglickych Windows na pocitaci u
projektoru nedokazal otevrit. Neporadil si s tim ani privolany wokenni
expert, moji nabidku, ze to umim prejmenovat u sebe v OS/2, odmitli,
takze jsme po 20 minutach marnych experimentu slyseli prednasku bez
slajdu...

> Jan Kupka
> ICQ: 298 682 321 - kuxpik
> Jabber: kuxpik at jabbim.cz