[cstex] OT: Re: serial o ConTeXtu + Win vs. Linux

Jan Kupka kupka.jan.82 at gmail.com
Wed Jan 31 00:50:23 CET 2007

Rozběhla se zde zajímavá diskuze. Pozorně ji sleduji od samého začátku.
Jelikož se zde diskutuje mimo jiné i o TeXu vs. WYSIWYG systémech, o
začátečnících a jejich možnému přechodu na TeX, chtěl bych Vám napsat svůj
krátky příběh, jak jsem "přecházel" já. S TeXem jsem začínal asi před
necelým rokem. To jsme seděli s kamarádem na pivu a on na mě. Znáš TeX? Co
to má jako být, byla moje reakce. A on začal vyprávět. Byl zrovna v
začátcích. Já, jelikož jsem znal jen malé měkké programy, jsem mu oponoval a
obhajoval Word, jelikož jsem s ním tehdy pracoval už asi 7 let, čehož teď
velice lituji. Nakonec jsem se nechal přesvědčit a při odchodu, bylo to
docela brzy ráno :-), jsem na něj. Jak že to bylo? TeX?

Ráno jsem se vzbudil a začal googlovat, až to hezké nebylo. Propadl jsem
tomu tak, že jsem 14 dní pročítal snad všechny základní příručky, návody,
články, půjčil jsem si v knihovně LaTeX pro začátečníky p. Rybičky, ten
mimochodem padl asi za 2 hodiny, Typografický systém TeX p. Olšáka atd. atd.
Takhle to trvalo asi 3 měsíce. Jak jsem někde četl: TeXu buď člověk propadne
nebo ho zavrhne. Uplynul rok a je stále se co učit a je toho stále hodně.
Ovšem já jsem odhodlaný a cílevědomý a jednou bych také chtěl tomuto systému
do puntíku rozumět. Je to ovšem cesta na dlouhou trať.

Tím jsem se lehce dostal k tomu, proč běžný Franta uživatel, k tomuto
prostředku tvorby dokumentů prostě a jednoduše nepřejde. Je to cesta na
dlouhou trať. Představte si, čistě hypoteticky, že by přišlo něco lepšího, i
když to je bláhová představa, než TeX. Jak by se Vám přecházelo, či přešli
byste na takovýto systém, řekněme podobné složitosti jako TeX, který by ale
byl přesto diametrálně odlišný? Kdo ví? Já jsem začal s TeXem, když jsem
uměl, nechci se chlubit, docela dobře zacházet s Wordem. Jak už jsem uvedl,
7 let jsem nad tímto editorem strávil. Jenže výstup z Wordu se tomu z TeXu
nemůže rovnat. Připustili to všichni mí kamarádi, do jednoho. Taky po mě
chtějí, abych jim v TeXu vysázel jejich diplomové práce. Proč si to
neudělají sami? Na to mám jednoduchou odpověď. Respektive mi ji dali oni. No
víš, ono to je sice moc hezké, vypadá to profesionálně, jenže ono je to na
mě složité, nemám čas se to učit, k čemu mi to pak bude? Člověk jim to
nevymluví (osobní zkušenost).

Tady bych to chtěl ukončit svým názorem. TeXu se budou věnovat jen lidé,
kteří chtějí od sazby za klávesnicí něco víc. Chtějí, aby se nemuseli stydět
za svou práci, která je na papíře. Protože když sem tam někdy čtu skripta
pánů profesorů, docentů, doktorů je mi k pláči. Obsah může být skvělý, ale
vzhled mě odradí.
Pro rozšíření TeXu mezi širší veřejnost by se, dle mého názoru, měl tento
typografický systém začít lehce vyučovat již na středních školách, alespoň
základy. Někdo může namítat, že je to zbytečné. Dle mého názoru je zbytečné
vyučovat malé měkké kancelářské programy, což se ovšem na středních školách
nepochybně, za mě to tak bylo, děje.

Jan Kupka
ICQ: 298 682 321 - kuxpik
Jabber: kuxpik at jabbim.cz