[cstex] OT: Re: serial o ConTeXtu + Win vs. Linux

Jakub Šťastný knava.bestvinensis at gmail.com
Tue Jan 30 18:23:40 CET 2007

Souhlasim. A doplnim, ze WYSIWYGove systemy jen cloveka vedou k psani
naprosto ``zparchanteleho'' TeXtu. Jak se dela zalomeni radku? Macka se
mezernik dokud to nepreskoci na dalsi radek. Zarazky? Pomlcka / hvezdicka to
jisti...ze prehanim? Ale vubec, bohuzel to cas od casu vidam. Sam jsem psal
ve wordu ``jako prase''.Nadpisy? Fuj, radsi to udelam tucne, zarovnam to,
dam tomu tuhletu barvicku...o tom, ze to nemelo solidni ani logickou
strukturu se asi neni moc treba zminovat. Ze se da vysazet nakej obsah
automaticky, to me vubec ani ve snu nenapadlo, ze by ten word mohl mit (ac
ma).

I presto, ze jsem dnes uz relativne pocitacove vzdelan, praci v zadnem
WYSIWYGu stale slusne nezvladam. Pisu v plainu / ConTeXtu (dle toho, co to
ma byt), drive jsem psal v LaTeXu a v zadnem pripade si nemuzu na nic
stezovat. Az ted me Vlasta Ott po nekolika mesicich prinutil otevrit OO,
protoze clanky do LinuxExpressu bohuzel berou jen v ODT (mimochodem nejdriv
jsem to povazoval za vtip, bohuzel jsem zjistil, ze to mysli naprosto
vazne...).

Zareagoval bych na to, ze na TeXovani je nutny internet --- nesouhlasim. TeX
se nainstaluje, clovek si stahne par PDFek a je to. Kdy pouziji google
ohledne problemu s TeXem, to se stava naprosto vyjimecne. Ano, v jednom kuse
tyranizuju Evince na solidne obsahlem PDFku ke ConTeXtu (a pak na jeste
nekolika PDFkach o plainu). Diskusi jsem k dotazu vyuzil zatim pouze jednou
(za vic nez pul roku).

A jen tak na okraj --- pro me to neni jen otazka TeX || WYSIWYG, pro me je
to i otazka Vim || WYSIWYG. Verte mi, ze pro me prace ve WYSIWYGu je cirym
utrpenim uz jen proto, ze v jednom kuse mackam na Esc, pro vyhledavani
automaticky mackam lomitko, divim se, ze se TeXt pri kombinaci <Esc>v<Down>
neoznacuje a podobne. Ono...vim asi neni jen editor, ale i diagnoza :)

Osobne, byt jsem velmi liberalni, bych byl pro, aby se diplomky psaly v
nejakem opravdu typografickem nastroji. TeX ani nevyzaduji, na druhou stranu
nevim, co jinak muze vyhovovat (neco urcite ano, ja se ale v mimoTeXovych
typografickych systemech neorientuji). Co si budeme povidat, TeXt z WYSIWYG
editoru vypadaji ponekud...mno, vite sami, ze to opravdu neni to prave
orechove. A to i pri hodne basic pozadavcich. O nejakych poradnych
ligaturach (kuprikladu) ani nemluve.

Co mi ale vylozene vadi je pouzivani DOC, coby nestandardizovaneho
proprietarniho formatu ve statni sprave (navic ilegalne, jak jsme pred
nekolika mesici videli). Je to extremne nezodpovedny pristup, uz jen proto,
ze nejsou k dispozici specifikace a vime, ze s tou zpetnou kompatibilitou to
je opravdu velmi mizerne.

Dale je bohuzel fakt, ze lide nerozlisuji mezi dokumenty, ktere jsou
explicitne urceny k editovani (a pak pribalim zdrojaky nebo dejme tomu to
odeslu v ODT) a tem, ktere k editovani urceny nejsou. Pak volim jednoznacne
PDF nebo PS. Nejenze nechci, aby se v tom nekdo rypal, nedejboze me udaje
upravoval (rekneme v urednich dokumentech), ale take vim, ze prijemci se
mnohem drive nacte XPDF (Evince, KPDF, Acrobat...) nez nejake Office. Mam
pomalejsi pocitac a pocituji to dosti citelne.

Cenu M$ Office patrne alespon zhruba znate, a fakt, ze jsme vesmes uzivatele
unixovych systemu take, takze o dostupnosti Office nema smysl se bavit. PDF
prohlizec je dostupny na jakemkoliv dnesnim operacnim systemu. (Abych byl
tedy spravedlivy k OO, tak ty take, ale jedna vec je WYSIWYG a druha vec je
opravdovy typograficky system).

Navic TeX neni nijak prehnane slozity --- pro bezne psani. Mame k disposici
LaTeX, ConTeXt a podobne baliky, kde o nakem dejme tomu \catcode nemusi mit
dotycny ani paru a napise ledacos (bohuzel na LaTeXu neni moc prijemna prace
s obrazky v ``normalnich'' formatech, o prace s barvami nemluve (z hlediska
zacinajiciho uzivatele TeXu, ja vim, ze vy si s tim poradite). Psat v LaTeXu
na urovni bezneho pouzivani (bez predchozi znalosti TeXu) jsem se naucil asi
za tri dny intenzivniho studia, coz neni nijak moc.

S pozdravem Botanicus

2007/1/30, jan.busa at tuke.sk <jan.busa at tuke.sk>:

> Je to zaujimava diskusia.
>
> len by som pridal, ze WORD PRE MNA vobec nie je intuitivny. Minule som sa
> strasne trapil pri editovani nejakych tabuliek.
>
> A navyse: kolki pouzivatelia maju Office legalne? (Ja nahodou mam, aj ked
> ho prakticky nepouzivam). A teda kolki studenti pisu POVINNE DP vo Worde
> legalne?
>
> Ale to uz je uplne diskusia o inom. Pretoze ak budeme porovnavat kvalitu
> vystupu, nemame sa velmi o com bavit (a to aj pri nevydarenych
> LaTexovskych standardoch :)
>
> Pekny den

> [...]

Se srdečným pozdravem Jakub Šťastný

Prosím neposílejte mi přílohy ve formátech doc, ppt, pps, wmv a podobně.
Existuje spoustu kvalitních svobodných alternativ, které se (narozdíl od
zmíněných) řídí standardy. Například OASIS standard pro psaní
strukturovaných, textových dokumentů je formát odt. Děkuji.