[cstex] OT: Re: serial o ConTeXtu + Win vs. Linux

"Procházka Lukáš Ing. - Pontex s. r. o." lpr at pontex.cz
Tue Jan 30 09:49:29 CET 2007

Zdravím,

přispěl bych svou zkušeností/postřehy do diskuse.

Práce s Wordem je intuitivní a je instalován na každém počítači. Text o
rozsahu 0.5 - 2 stránky se s ním lehce vytvoří. Na VŠ (stavební) byly
veškeré práce (kromě diplomky) právě takového rozsahu. Tj. myslím, že
pro studenta Word = není co řešit.

Možná za úvahu by stálo zvládnutí (La)teXu pro studenta takové školy,
kde se hodně píše (pedagogická VŠ, ekonomka, filosofie). Ale ovávám se -
nechci se nikoho dotknout - že takoví studenti mají spíše (plyne to z
oborové orientace) omezenou chuť k práci s počítačem, natož pak
přemýšlet o abstrakcích mezi zdrojovým kódem vstupního souboru (La)TeXu
a výsledkem (.dvi, .pdf). Z toho plyne Word + tuhý boj v pracích rozsahu
desítek stránek.

Další zkušenost. Směroval jsem osobu studující postgraduál k psaní
disertace a jiných prací v LaTeXu, ač jej nikdy předtím neviděla. (Avšak
měla pernou zkušenost s finišem diplomky ve Wordu.) Předvedl jsem
srovnání dokumentu vytvořeného v LaTeXu a ve Wordu. Co do vzhledu
finálního dokumentu a co do udržování pořádku v rozsáhlé práci je
výsledek jednoznačný. Šla by "do toho" i přes to, že některé věci je
třeba nejdříve nastudovat (takže se dělají složitěji).  Ale je nucena
práci odevzdat ve Wordu, protože šéf jí do textu přímo píše poznámky.
(Ač možná i LaTeXu by šly psát poznámky po stranách, předpokládá to
znalost a instalaci LaTeXu i u šéfa).

Osobní zkušenost. K LaTeXu mě nikdo nevedl ani nenutil. Obtížemi s
Wordem: víceúrovňové číslování, rejstřík odkazů a práce s
obrázky/tabulkami - čím rozsáhlejší dokument, tím větší pravděpodobnost,
že se vám něco/všechno z toho *nevratně* rozsype. Další problém s
otevřením wordového dokumentu na různých počítačích (a to i Wordem
stejné verze!) - dokumenty mohou mít i jiný počet stránek! Další
příšernost - způsob, jakým běžný uživatel vytváří odlišně formátované
oblasti; intuitivní WYSIWIG práce umožňuje neuvažovat o dokumentu jako
celku a tom, že by měl mít nějakou štábní kulturu. Atd. Závěrem - tyto
zkušenosti mě vedly k hledání alternativy; došel jsem LaTeXu. Texty píšu
ve dvou programech: dá-li se předpokládat, že jej použije i někdo, kdo
zná/stačí mu pouze Word, píšu (musím) ve Wordu (ač vím, že číslování
odstavců se rozjede). Ostatní dokumenty píšu v LaTeXu.

Ještě bych si dovolil úvahu, že k intenzívní práci s LaTeXem je nutný
každodenní přístup k internetu - resp. k online diskusi. Mám staženou
řadu dokumentů (Nie príliš stručný úvod do programu LaTeX, TeX naruby,
LaTex manual aj.). Přesto - přístup k online diskusi je nezastupitelný,
pže odpověď na problém se dá relativně snadno a *rychle* získat. Nehledě
na informace např. o balíčcích, které jsou pouze na internetu (resp.
jejich postupné stažení a vytisknutí by trvalo neúměrně dlouho). Osobní
názor - člověk, který nebude mít přístup na web, s LaTeXem daleko nedojde.

Materiálů je hodně, ale jejich studium vyžaduje čas, který člověk
potřebuje k tvorbě dokumentu. Proto si myslím, že v protiváze stojí - na
jedné straně - studium "jak v (La)TeXu něco (neintuitivně) udělat" a
osobní potřeba mít "krásný dokument" a - na straně druhé - kolik času
zabere předělávání věcí ve Wordu.

Lukáš Procházka