[cstex] XeTeX

Michal Růžička xruzick7 at fi.muni.cz
Tue Feb 27 15:47:21 CET 2007

Dobrý den,

Zdenek Wagner napsal(a):
> Krome toho XeTeX porad jeste neresi vse. Jednim z argumentu pro je
> prohledavatelnost PDF, ale to zatim neni pravda (tedy je to pravda
> pouze castecna, jak rikavalo radio Jerevan). Latinkove texty jsou
> prohledavatelne i pri vytvoreni 8bitovym textem, moznost prohledavani
> textu v indickych pismech XeTeX neřeší. Vezměme si hindské slovo
> přepsané česku kuttá (pes). Vizuálně vypadá tak, že k souhlásce ka je
> připojen akcent označující samohlásku u, následuje spřežka tta s
> připojenou samohláskou á. V Unicode se to zapisuje jako ka + u-mátra +
> [...]

omlouvám se za tu dezinformaci o bezproblémové prohledávatelnosti PDF souborů
vytvořených XeTeXem, kterou jsem tu pravděpodobně vypustil já. Příště si dám na
podobné výroky pozor. Přiznám se, že s exotičtějšími jazyky jako je japonština,
čínština nebo hindština nemám zkušenosti.

Nicméně nesouhlasím s tím, že stejného efektu jako u XeTeXu lze dosáhnout
i u TeXu. Je pravda, že s pomocí balíčku cmap je výsledné PDF bez problémů
prohledávatelné, ale neplatí to u virtuálních fontů. Pokud je mi známo, tak
neexistuje způsob, jak pdfTeXem generovat prohledávatelné PDF sázené Times
fontem, který je řešen jako viruální. Nebo se pletu? Oproti tomu můj pokusný
výstup XeLaTeXu s TTF fontem Times New Roman z Windows byl bezproblémový.

Nejsem žádný TeXový guru. Doufám tedy, že jsem nevypustil nějakou novou
dezinformaci a pokud ano, tak mě prosím opravte.

S pozdravem
Michal Růžička

--
Michal Růžička <xruzick7 at fi.muni.cz>