[cstex] XeTeX

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Tue Feb 27 11:05:14 CET 2007

27.2.07, Arnošt Štědrý <stedry.arnost at gmail.com>:
> [...]
> jsem naopak xetex privital s tim, ze zjednoduseni (ci dokonce umozneni)
> prace, ktere prinasi mi stoji za to abych pristoupil na ony nevyhody.
>
> krome zminovane zavislosti na systemu (ktera mi vlastne nevadi, protoze mi
> prijde spravne mit vsechny fonty v systemu na jednom miste a uprimne receno
> s upravami ruznych fontu aby mi fungovaly v texu jsem si uzil svoje a
> nehodlam se k tomu vracet) je nutno rict, ze problematicke (mirne receno) je
> i pouziti starych osmibitovych fontu -- nastesti vetsina fontu, ktere
> pouzivam je dnes jiz dostupna i OTF variantach.

Pripomnel bych jeste jednu nevyhodu: XeTeX vyuziva fonty instalovane v
systemu. Clovek tedy muze vytvorit file ve Windows, posle zdrojak
spoluautorovi, ktery to bude chtit editovat v Linuxu, a ejhle, nic
rozumneho nevznikne, protoze puvodni autor pouzil windowsove fonty,
ktere nejsou volne siritelne a v Linuxu nejsou. Samozrejme v obycejnem
TeXu taky mohu pouzit treba Stormovy fonty a jiny clovek si to
nevysazi, pokud si ty fonty nekoupi, ale i ruzne distribuce Linuxu se
lisi mezi sebou tim, jake fonty jsou instalovany.

Krome toho XeTeX porad jeste neresi vse. Jednim z argumentu pro je
prohledavatelnost PDF, ale to zatim neni pravda (tedy je to pravda
pouze castecna, jak rikavalo radio Jerevan). Latinkove texty jsou
prohledavatelne i pri vytvoreni 8bitovym textem, moznost prohledavani
textu v indickych pismech XeTeX neřeší. Vezměme si hindské slovo
přepsané česku kuttá (pes). Vizuálně vypadá tak, že k souhlásce ka je
připojen akcent označující samohlásku u, následuje spřežka tta s
připojenou samohláskou á. V Unicode se to zapisuje jako ka + u-mátra +
ta + virám + ta + á-mátra. V OTF je zapsáno, že posloupnost ta + virám
+ ta = spřežka tta. Do prohledávacího dialogu tedy nelze napsat to, co
je skutečně v PDF. To se musí zařídit pomocí toUnicode, což umí i
normální TeX. Demonstraci najdete na
http://icebearsoft.euweb.cz/dvngpdf/

Ted vidim, ze jsem kus psal s diakritikou a kus bez. Snad to prectete...

Zdeněk Wagner
http://hroch486.icpf.cas.cz/wagner/