[cstex] XeTeX

Milan Vancura milan at ucw.cz
Tue Feb 27 13:35:16 CET 2007

Dobry den,

> Musi ten OTF na svem stroji nainstalovat, coz se ve Windows dela jinak
> nez v Linuxu.

Ano, ale to beznemu uzivateli nevadi, protoze pracuje s prave jednim OS. Takze
jeho zajima spis neco jineho: fonty pro TeX se instaluji na mem OS stejne jako
fonty napr. pro OpenOffice atd. Takze i tady bych videl plus: fonty se pro
xetex budou instalovat stejne jako pro cokoli jineho.

> [...]
> neporadi. Pokud jde o asijske jazyky, komercni fonty budou zcela jiste
> jen TrueType a OTF, urcite nebudou upraveny pro 8bitovy TeX, takze pro
> indicke jazyky nyni mame vlastne jen jednu rodinu fontu, zatimco v OTF
> jich je rada, i volne siritelnych. XeTeX umi dokonce vyuzivat jazykove
> varianty, takze pri sazbe moderni hindstiny lze vypnout sanskrtske a
> stare hindske sprezky, pokud je to vsak ve fontu udelano. Nevim, zda
> to jde v OpenOffice.org a nevim, jak se to ve fontu dela, takze se
> neumim podivat dovnitr, prestoze FontForge jsem si nainstaloval.

Ja myslel de facto standard jako Type1 ve smyslu, ze dnes na libovolnem OS mohu
pouzit Type1 fonty. Pokud toto bude za nejakou dobu platit o OTF (tedy napr.
ze v Linuxu bude i Type1 varianta OTF podporovana), tak uz pak zavisi jenom na
vyvojarich xetexu, jestli nahodou nepujdou cestou vyuziti vsech moznych
vymozenosti MAC bez ohledu na kompatibilitu s ostatnimi OS.

Navic, jak sam potvrzujete, se realite dnes stejne nevyhneme: nove fonty jsou
casto distribuovane jako OTF, takze bud si budeme vyrabet vlastni utility na
jejich pouziti s klasickym TeXem (a rozsirime tak pocet podpurnych a
konverznich utilit kolem TeXu jeste o dalsi a stejne pak ta podpora nebude ani
polovicata) nebo budeme muset prejit na nejaky novy projekt ve stylu xetex.

Takze ackoliv ma treba xetex mouchy (jako to vyhledavani v PDF) nebo treba me
presvedcite postupne, ze to neni z nejakeho duvodu to prave, tak ta myslenka
nahradit dzungli konverznich a konfiguracnich utilit rovnou jednim programem s
moznosti vstupu, fontu i vystupu podle soucasnych potreb mi prijde jako velmi
nadejna. Tak jsem to myslel.

Milan Vancura