[cstex] XeTeX

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Tue Feb 27 13:53:05 CET 2007

27.2.07, Milan Vancura <milan at ucw.cz>:
> Dobry den,
>

> Ja myslel de facto standard jako Type1 ve smyslu, ze dnes na libovolnem OS mohu
> pouzit Type1 fonty. Pokud toto bude za nejakou dobu platit o OTF (tedy napr.
> ze v Linuxu bude i Type1 varianta OTF podporovana), tak uz pak zavisi jenom na
> vyvojarich xetexu, jestli nahodou nepujdou cestou vyuziti vsech moznych
> vymozenosti MAC bez ohledu na kompatibilitu s ostatnimi OS.

XeTeX pouziva systemove knihovny, takze co umi system, umi i XeTeX.

> Navic, jak sam potvrzujete, se realite dnes stejne nevyhneme: nove fonty jsou
> casto distribuovane jako OTF, takze bud si budeme vyrabet vlastni utility na
> jejich pouziti s klasickym TeXem (a rozsirime tak pocet podpurnych a
> konverznich utilit kolem TeXu jeste o dalsi a stejne pak ta podpora nebude ani
> polovicata) nebo budeme muset prejit na nejaky novy projekt ve stylu xetex.

S podpurnymi utilitami to nepujde, protoze v OTF je spousta informaci,
pro ktere v TFM neni misto. Sance je v luatexu, pokud si LUA bude umet
sahnout primo do OTF. Pak nebude nutne mit podpurne utility. Luatex se
vyviji hlavne kvuli ConTeXtu, takze pokrok lze ocekavat, zatimco neco
jako ConXeTeXt je asi hudba velmi vzdalene budoucnosti.

> Takze ackoliv ma treba xetex mouchy (jako to vyhledavani v PDF) nebo treba me

To vyhledavani neni chyba XeTeXu, chyba je pouze v tom, ze to XeTeX
zatim neresi. Hlavni chyba vsak pochazi od Adobe, protoze neumoznuje v
ToUnicoda mapovani typu many-to-many, a bez toho to v indickych
pismech nikdy poradne nepujde.

Zdeněk Wagner
http://hroch486.icpf.cas.cz/wagner/