[cstex] XeTeX

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Tue Feb 27 11:34:55 CET 2007

27.2.07, Milan Vancura <milan at ucw.cz>:

> Dobry den,
>
> premyslel jsem nad tim samym. Samozrejme me take zarazilo, kdyz jsem na hlavni
> strance xetexu (mimochodem, nevite prosim nekdo, jak se to vlastne cte? chetech

zitech (s dlouhym i)

> [...]
> fonty, v Evrope ne bezne jazyky... A nebo mam uplne smulu (napr. OTF fonty a
> tudiz treba cela produkce Stresovicke pismolijny).  Jaka je sance ze nejaky
> takto "nestandardni" dnesni dokument prelozi jeste nekdo krome autora? Troufam
> si tvrdit, ze ne moc velika.
>
> Pokud se tahle dzungle z velke casti nahradi JEDNIM programem, byt zavislym na
> nejakych knihovnach, tak je to podle meho nazoru pokrok o mile a mile kupredu.
> Misto konverzi, virtualnich fontu atd. poslu kamaradovi jen zdrojak a soubor s
> OTF fontem. Dva soubory a zadna rekonfigurace na jeho stroji.

Musi ten OTF na svem stroji nainstalovat, coz se ve Windows dela jinak
nez v Linuxu.

> A pokud se ukaze OTF jako tak zivotaschopne a de facto standardni jako treba
> Type1, tak uz pak neni co resit...

Format Type1 je de facto mrtvy. OTF muze do sebe zabalit jak TrueType,
tak Type 1, ale soucasne linuxove knihovny si zatin s Type 1 OTF
neporadi. Pokud jde o asijske jazyky, komercni fonty budou zcela jiste
jen TrueType a OTF, urcite nebudou upraveny pro 8bitovy TeX, takze pro
indicke jazyky nyni mame vlastne jen jednu rodinu fontu, zatimco v OTF
jich je rada, i volne siritelnych. XeTeX umi dokonce vyuzivat jazykove
varianty, takze pri sazbe moderni hindstiny lze vypnout sanskrtske a
stare hindske sprezky, pokud je to vsak ve fontu udelano. Nevim, zda
to jde v OpenOffice.org a nevim, jak se to ve fontu dela, takze se
neumim podivat dovnitr, prestoze FontForge jsem si nainstaloval.

> No, samozrejme musim na zaver dodat, ze to vse je jen a pouze muj soukromy
> nazor na princip fungovani, neznam poradne xetex a jeho autory, jake maji
> zamery (jestli je jejich zamerem vyrabet MAC OS aplikaci vyuzivajici kazdickou
> feature jejich verse OS nebo vyrabet vicemene standardni nastroj).
>
> Milan Vancura

Zdeněk Wagner
http://hroch486.icpf.cas.cz/wagner/