[cstex] XeTeX

Milan Vancura milan at ucw.cz
Tue Feb 27 11:19:42 CET 2007

> Domnivam se, ze se budou mnozit dotazy, proc mi XeTeX dava takovy vysledek
> na jednom stroji a na jinem jiny vysledek. Vysledek totiz bude zavisly na
> pouzitem systemu a dokonce na pouzite verzi prislusne knihovny.
> Nejsem si uplne jisty, zda to chceme. Mozna ano, mozna ze uzivani pocitacu
> jde tim smerem a jen ja jsem trochu staromodni.

Dobry den,

premyslel jsem nad tim samym. Samozrejme me take zarazilo, kdyz jsem na hlavni
strance xetexu (mimochodem, nevite prosim nekdo, jak se to vlastne cte? chetech
nebo xetech?) ze je to cele vyvijene na MAC a v uzke spojitosti s MAC
knihovnami a manazery fontu. Jenze na druhou stranu:

1. vypada to, ze Windows i Linux verse se maji pomerne k svetu; akorat nevim,
jak moc spolu autori jednotlivych portu komunikuji

2. je dobre zamyslet se, jak vypada situace dnes. Obrazne (a rouhacsky) receno:
soucasny TeX je konvertor/prekladac z jednoho malo rozsireneho jazyka (.tex) do
temer nikde nepouzitelneho formatu (.dvi). A tak je jeho kvalita sice
potesujici, ale porad se to rovna jednomu odladenemu internimu modulu v celem
systemu. A ten zbytek neni ani bezchybny ani systemove nezavisly natoz
prehledny a snadno udrzovatelny. Dokonce je pro kazde pouziti jiny a casto
kolizni s ostatnimi: pokud chci Type1 fonty, pokud chci TrueType fonty, pokud
chci PS grafiku, pokud chci PDF vystup, pokud chci Unicode vstup, Unicode
fonty, v Evrope ne bezne jazyky... A nebo mam uplne smulu (napr. OTF fonty a
tudiz treba cela produkce Stresovicke pismolijny).  Jaka je sance ze nejaky
takto "nestandardni" dnesni dokument prelozi jeste nekdo krome autora? Troufam
si tvrdit, ze ne moc velika.

Pokud se tahle dzungle z velke casti nahradi JEDNIM programem, byt zavislym na
nejakych knihovnach, tak je to podle meho nazoru pokrok o mile a mile kupredu.
Misto konverzi, virtualnich fontu atd. poslu kamaradovi jen zdrojak a soubor s
OTF fontem. Dva soubory a zadna rekonfigurace na jeho stroji.

A pokud se ukaze OTF jako tak zivotaschopne a de facto standardni jako treba
Type1, tak uz pak neni co resit...

No, samozrejme musim na zaver dodat, ze to vse je jen a pouze muj soukromy
nazor na princip fungovani, neznam poradne xetex a jeho autory, jake maji
zamery (jestli je jejich zamerem vyrabet MAC OS aplikaci vyuzivajici kazdickou
feature jejich verse OS nebo vyrabet vicemene standardni nastroj).

Milan Vancura