[cstex] Xe(La)TeX – čeština v záložkách a balíček microtype

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Tue Feb 27 10:39:19 CET 2007

2007/2/27, Arnošt Štědrý <stedry.arnost at gmail.com>:
> dobry den,
>
> mam o tom rozepsany clanek pro zpravodaj, takze jen strucne.
>
> 1. ano omega, stejne jako nts a latex3 jsou vicemene mrtve projekty (pricemz
> omega asi nejmene)

LaTeX3 rozhodne mrtvy neni. Pry je uz dost stabilni na to, aby se dal
vyuzit pro vetsi projekty. Alespon tak to bylo presentovano na
konferenci loni na podzim v Maroku. Yannis Haralambous mi soukrome
rekl, ze Omegu pouzivaji lide v Indii pro hindstinu. Nepotrebuje
preprocesor, protoze balicek devnag byl prepsan do OTP.

> [...]
> \usepackage[xetex]{graphicx}
> \usepackage{fontspec}
> \usepackage{xunicode}
> \usepackage{xltxtra}
> \defaultfontfeatures{Scale=MatchLowercase}
>  \setromanfont[Mapping=tex-text]{Minion Pro}
> \begin{document}
> Text v unicode mixujici cestinu, rustinu a restinu
> \end{document}
>
> 3. o neco podobneho se snazi jeste luatex (coz je bra(n)ch pdftexu) ovsem
> jinymi prostredky. Zatimco xetex praci s fonty externalizuje do knihoven,
> luatex ji chce implementovat (pomoci lua) "uvnitr" pdftexu.

XeTeX je nativne unicodovy, tj. muze mit UTF8 na vstupu, pracuje v
unicode a na vystupu pouziva unicodove systemove OTF. Luatex je
obycejny 8bitovy pdftex se skriptovacim jazykem LUA. Pomoci skriptu se
ma zaridit pristup k OTF. V Maroku se o tom Taco Hoekwater jen zminil,
podrobnosti nerekl.

Zdeněk Wagner
http://hroch486.icpf.cas.cz/wagner/