[cstex] XeTeX

Petr Olsak petr at olsak.net
Tue Feb 27 09:38:20 CET 2007

Vazeni kolegove,

precetl jsem si tady nadsene ohlasy na XeTeX. Dovolil bych si ale vyjadrit
take svuj nazor, ve kterem zatim prilis mnoho nadseni slyset neni.

XeTeX vznikl tak, ze programator vzal zdrojove kody TeXu a vyuzil k tomu
knihovny a programovaci nastroje soucasneho operacniho systemu, ktere
nabizeji rozhrani programatorovi pro praci s fonty a pro zpracovani
vstupnich dat. Tyto knihovny jsou urceny vetsinou pro tvorbu grafickych
aplikaci v danem operacnim systemu.

Je tedy potreba si uvedomit, ze XeTeX prestava byt nezavisly na systemu
(a jmenovite na jeho systemovych knihovnach, ktere nejsou pod kontrolou
vyvojare XeTeXu). Puvodni TeX se snazil docela presne vymezit rozhrani
zavislosti na hostujicim systemu a toto rozhrani bylo polozeno vyrazne
nize, nez nyni u XeTeXu. Napr. i v TeXu jsme se museli spolehnout na
systemove volani open(), ale tyto veci se uz ustalily pred desitkami let.

Domnivam se, ze se budou mnozit dotazy, proc mi XeTeX dava takovy vysledek
na jednom stroji a na jinem jiny vysledek. Vysledek totiz bude zavisly na
pouzitem systemu a dokonce na pouzite verzi prislusne knihovny.
Nejsem si uplne jisty, zda to chceme. Mozna ano, mozna ze uzivani pocitacu
jde tim smerem a jen ja jsem trochu staromodni.

Zdravim

Petr Olsak