[cstex] Xe(La)TeX – čeština v záložkách a balíček microtype

Arnošt Štědrý stedry.arnost at gmail.com
Tue Feb 27 09:20:20 CET 2007

dobry den,

mam o tom rozepsany clanek pro zpravodaj, takze jen strucne.

1. ano omega, stejne jako nts a latex3 jsou vicemene mrtve projekty (pricemz
omega asi nejmene)

2. xetex omegu nenahrazuje, resp. castecne ano v podpore unicode, ale hlavni
prinos xetexu je pohodlna podpora OTF (open type fontu)  -- pokud mate
naistalovan font Minion Pro (soucasti instalace adobe acrobatu, vlastni
instalace fontu je jen jeho zkopirovani do adresare .fonts) muzete vyzkouset
jak jednoduche je jeho pouziti:

\documentclass[twoside]{book}
\usepackage[czech]{babel}
\usepackage[xetex]{graphicx}
\usepackage{fontspec}
\usepackage{xunicode}
\usepackage{xltxtra}
\defaultfontfeatures{Scale=MatchLowercase}
\setromanfont[Mapping=tex-text]{Minion Pro}
\begin{document}
Text v unicode mixujici cestinu, rustinu a restinu
\end{document}

3. o neco podobneho se snazi jeste luatex (coz je bra(n)ch pdftexu) ovsem
jinymi prostredky. Zatimco xetex praci s fonty externalizuje do knihoven,
luatex ji chce implementovat (pomoci lua) "uvnitr" pdftexu.

4. vsichni doufame, ze pdftex a xetex se brzo slouci, ale bohuzel existuji
treci plochy, ktere tomu zatim brani (viz januv prispevek o mikrotypografii
v xetexu)

arnost

On 2/27/07, Luboš Kloc <kloc at ipm.cz> wrote:

> Omlouvam se za neznalost a odboceni od tematu, ale bohuzel
> nezvladam sledovat vyvoj novych TeX-like systemu.
> Podle teto diskuse se mne zda, ze XeTeX prinasi funkcnost, kterou
> mela prinest Omega. Je Omega dnes mrtvy projekt? A jak
> je to s dalsimi "dlouho slibovanymi" projekty (NTS,
> LaTeX3 ....).
>
> Diky za strucne info.
>
> Lubos Kloc

Arnost Stedry