[cstex] Xe(La)TeX – čeština v záložkách a balíček microtype

Jano Kula jano.kula at tiscali.cz
Sat Feb 24 00:30:52 CET 2007

Dobrý den!

Michal Růžička wrote:

> Druhá nefunkčnost se týká balíčku microtype, který umožňuje ve spolupráci
> s pdftexem používat některé mikrotypografické finty. Nevíte někdo prosím,
> jestli je toto řešitelné, případně jestli to v budoucnu řešitelné bude?
> Předpokládám, že uvedený balíček je závislí na funkčnosti poskytované pdftexem
> a xetex potřebné nástroje neposkytuje.

Tak tak. Mikrotypografická rozšíření (HZ algoritmus a zavěšená
interpunkce) jsou implementována jenom v pdfTeXu.

V XeTeXu nejsou implementována především proto, že v nám známé podobě
jsou používány jenom v latince, cyrilice a dalších skriptech, ale
nejedná se o všeobecný způsob zarovnání do bloku (HZ) nebo optického
zarovnání (zavěšená interpunkce).

Například v arabštině se používá sémitské zarovnání do bloku, kde se
roztahují jenom části některých písmen (kashida). Pro optické zarovnání
mě kontrapříklad nenapadá, nicméně oboje řeší OpenType.

V OpenType fontu je zarovnání možné implementovat obecně pro všechny
skripty v tabulce JSTF (Justification Table), zavěšenou interpunkci v
tabulce GPOS (Glyph Positioning Table) skrze 'opbd' feature (optical
bounds). Obé je tedy v možnostech fontu a XeTeX je dokáže využít, ovšem
jenom pokud je dokážou zpracovat systémové knihovny pro manipulaci s fonty.

Bohužel, takový OT font, který by umožňoval zavěšenou interpunkci nebo
roztahování znaků pro latinku, co vím, neexistuje.

O přidání podopory HZ a zavěšování se zatím neuvažuje (pro XeTeX příliš
jednostranné řešení), nadějí je vzdálená představa o možném spojení
pdfTeXu a XeTeXu, takže by tyto schopnosti mohl XeTeX zdědit po pdfTeXu.
Do té doby XeTeX bez mikrotypografických rozšíření.

Jano Kula