[cstex] Xe(La)TeX – čeština v záložkách a balíček microtype

Michal Růžička xruzick7 at fi.muni.cz
Fri Feb 23 18:27:15 CET 2007

Dobrý den,

nainstaloval jsem právě nový TeX Live 2007, a protože obsahuje XeTeX (o kterém
jsem slyšel spoustu pěkných věcí) ve verzi pro Linux a dokonce i pro Windows,
rozhodl jsem se ho vyzkoušet. Možnosti zmíněné např. v prezentaci
http://scripts.sil.org/cms/scripts/render_download.php?site_id=nrsi&format=file&media_id=xetex_intro_slides&filename=xetex-intro-slides.pdf
vypadají skutečně pohádkově.

Velmi mě potěšilo, že XeLaTeX pod Linuxem pracuje skutečně bez problémů (pokud
si tedy mohu dovolit něco takového tvrdit po několika minutách zkoušení).
Zdrojový text v UTF-8, možnost použití libovolného fontu instalovaného
v operačním systému, výsledné PDF je bez problémů prohledávatelné i při použití
např. Times Roman fontu... Vynikající.

Jediný problém, který jsem zatím zaznamenal, je chybné uložení národních znaků
v záložkách výsledného PDF. Pokud se ale nepletu, nějakou informaci o tomto
jsem zahlédl na domovské stránce XeTeXu, takže toto bude pravděpodobně
v budoucnu vyřešeno. V současnosti to tedy řešitelné není, nebo se pletu?

Druhá nefunkčnost se týká balíčku microtype, který umožňuje ve spolupráci
s pdftexem používat některé mikrotypografické finty. Nevíte někdo prosím,
jestli je toto řešitelné, případně jestli to v budoucnu řešitelné bude?
Předpokládám, že uvedený balíček je závislí na funkčnosti poskytované pdftexem
a xetex potřebné nástroje neposkytuje.

Xe(La)TeX mě velmi mile překvapil (ostatně, z výše uvedeného textu je myslím
moje nadšení více než patrné :-) a doufám, že takto nějak bude vypadat TeXová
budoucnost.

S pozdravem
Michal Růžička

--