[cstex] rustina a MIKTeX

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Fri Feb 9 11:26:13 CET 2007

2007/2/9, Ladislav Bitto <geoflabi at savba.sk>:

> [...]
> ruskych casopisov). Nechcel vsak pisat s ruskou klavesnicou. Pre nasinca je
> to mala katastrofa. Ja pisem celkom rychlo, ale ked mam pisat ruskou
> klavecnicou po rusky - som odpisany. Dokazem tak za hodinu napisat
> 2 riadky. Dokonca uz nedokazu s nou pisat ani rodene rusky (u nas zijuce).

> No parada. MIKTeX je fakt delo. Pred chvilkou som instaloval na nove PC
> MIKTeX 2.5 a jeho plna verzia mi uz vyrazila dych - 930MB, teda takmer
> jednooooo giga!
>
> Mam take tusenie, ze ten ML by mozno dajak isiel aj pod LINUXom.

V Linuxu se ML nepotrebuje, protoze tam vsechno jiz je. Ruska
klavesnice je v systemu, jak tradicni ruska, kde jsou pismena pro nas
na nepochopitelnych mistech, tak varianta s rozlozenim odpovidajicim
cestine/slovenstine. Moderni distribuce jiz maji defaultne znakovou
sadu UTF-8. Pokud chcete editovat soubor v jinem kodovani, zaridite to
pomoci:

LC_CTYPE=kodovani luit vim soubor.tex

(Pokud editujete XML komercnim editorem oXygen, nepotrebujete ani
luit, editor si precte kodovani z XML deklarace.)

Prekodovani vstupu je pohodlnejsi TCX tabulkou. Pak se totiz obejdete
bez aktivnich znaku, ktere mohou v nekterych makrech nadelat peknou
paseku. Take muzete prekodovavat encTeXem. Pak staci doplnit definice
\mubyte ... \endmubyte a muzete mit vstup primo v UTF-8, opet bez
aktivnich znaku. A dalsi moznosti je XeTeX, ktery pracuje s Unicodem
nativne. XeTeX najdete na TL 2006/7, ktere brzy pujde do vyroby, takze
se clenove CSTUGu maji na co tesit.

> Zdravim,
> Ladislav Bitto

Zdeněk Wagner