[cstex] rustina a MIKTeX

Ladislav Bitto geoflabi at savba.sk
Fri Feb 9 08:07:56 CET 2007

Zdravim,

par krat som tu zaregistroval otazky ohladom rustiny. Myslel som si, ze uz
sa ma to nebude tykat. No ale kolega z astronomickeho ustavu prechadzal na
WINXP a chcel tam pisat (vlastne jeho manzelka) po rusky v TeXu (clanky do
ruskych casopisov). Nechcel vsak pisat s ruskou klavesnicou. Pre nasinca je
to mala katastrofa. Ja pisem celkom rychlo, ale ked mam pisat ruskou
klavecnicou po rusky - som odpisany. Dokazem tak za hodinu napisat
2 riadky. Dokonca uz nedokazu s nou pisat ani rodene rusky (u nas zijuce).

Povedal som mu, ze ked najdes nieco pre "maly LINUX" ML (tak volam DOS okno
pod WINXP - teda command.com), co prehodi kodovu stranku - nieco vymyslim.
Ani vo sne ma nenapadlo, ze nebudem musiet nic vymysliet a ani pohnut prstom.
On to vygoogloval a netreba k tomu nic. Je to v samotnom ML.
Program nlsfunc.exe (National Language Select FUNCtion?) a program
chcp.exe (CHange Code Page). Prehodime si len znaky tam kde chceme
a mozeme okamzite pisat po rusky (dali sme presne tak, ako mame CS
klavesnicu v mojom editore - vsetky male/velke pismena na tej istej klavese
(teda nad s je S - makcenove). A uz sa da pisat, ako z gulometu po rusky.
Editor mi automaticky prehodi klavesnicu pri matematike (on to pozna, ma
akysi matematicky mod), ked ju opustam automaticky prepne spat. Prikazy TeXu
tiez pozna (mozem ich ulozit vyse 2500), takze nemusim ani vtedy prepnut.
Ten editor som robil pred 17tymi rokmi (!).

Takze zavolam ML takto:

c:\windows\system32\nlsfunc.exe
chcp 855
rem c:\kondor\c\vc\vc.com
c:\mcat\bll\ss-mik.exe d.tex

okamzite mozem pisat po rusky nasledujuci text (napr.):

\documentclass{article}
\usepackage[cp855]{inputenc}
\usepackage[russian]{babel}
\begin{document}
moloko ÒÖÐÖÆÖ
\end{document}

prelozim a vidim tam tiez vsetko OK. V editore to tiez vidim ruske.
Zapisal som tie dve slova uplne rovnako, teda stlacil som postupne
klavesy moloko. Dufam, ze ked to niekto skusi prelozit - znaky
nebudu skomolene a uvidite aj ruske moloko (nielen anglicke). Mne to
neskomolila siet (dal som to na UNIX a spat a po prelozeni vidim aj ruske
slovo).

No parada. MIKTeX je fakt delo. Pred chvilkou som instaloval na nove PC
MIKTeX 2.5 a jeho plna verzia mi uz vyrazila dych - 930MB, teda takmer
jednooooo giga!

Mam take tusenie, ze ten ML by mozno dajak isiel aj pod LINUXom.

Zdravim,
Ladislav Bitto