Odsazeni odstavcu

Milan Vancura milan at ucw.cz
Wed Sep 13 16:50:36 CEST 2006

> Z techto duvodu si myslim, ze LaTeX je pro pestrost a variabilitu
> nevhodny program, protoze jakakoliv znena vzhledu dokumentu je slozita.
> Jeho silnou strankou muze byt uniformita vydavatelske rady.
>
> V plainu je definice vlastniho vzhledu mnohem jednodussi, i kdyz clovek
> musi stavet (temer) od nuly.

Ja jsem presne z tohoto duvodu presel pred cca jedenacti lety k plainu. Deptalo
me, ze jakmile se chci odchylit od preddefinovanych stylu, skocim rovnyma
nohama z uplne jednoducheho pouzivani do extremne obtizneho programovani plne
tolika tak obtiznych triku, ze me to nuti stat se otrokem uz hotoveho. Proste
ten okamzity prechod z nuly na sedm dvojzatacek jsem nezvladl.

Tak jsem se dostal k plainu, kde sice na zacatku to vypada "hur", protoze se
clovek lekne zelene louky (resp. obrazovky ;-) ), ale zase to mi dalo moznost
zacit zvolna a mit makra slozitosti umerne memu problemu (misto slozitosti
umerne superglobalnimu reseni pro celou planetu).

Ale (z hlediska tohoto problemu "bohuzel") pro mnoho lidi TeX = LaTeX a tim
padem jsou stale v zajeti uniformity. Pouzivaji uz predvolene a maximalne to
mirne modifikuji.

Vysledek pro laika vidiciho dokument: "Coze?! Ty musis de facto dokument
programovat misto abys ho napsal, o WYSIWYG se Ti ani nezda a vysledek je
TOHLE? To same, co tisice lidi pred Tebou? Proc to teda nepises v jednoduchem
HTML editoru s CSS stylesheetem? Vzdyt i to by bylo pohodlnejsi! A to nemluvim
o <doplnte ruzne DTP programy>!"

A zkuste po takovemto entree dotycnemu vykladat neco o typografickych
kvalitach, kdyz vas vubec neposloucha a mysli si neco o predpotopnich
patlalech, co jsou pysni na to, jak priserne slozite dospeji k necemu, co
"moderni clovek" ma spichnute za deset minut v prijemnem grafickem prostredi.
Jde to, uz jsem to za ty roky mnoha lidem vysvetlil, ale je to priserne tezke.
Nebo aspon mne to prijde jako extremni napor na mou trpelivost a diplomaticke
schopnosti...

Co se LaTeXu tyce, prijde mi, ze by mohlo byt zajimave vyrobit takovy strom,
kde by nasledniky byly tridy odvozene od predka. Ke kazde by byl popisek, prip.
odklik na ukazku. Kdyby to nekdo udelal a chvili udrzoval, tak by se to mozna
uchytilo a dalsi lide by se tam registrovali sami... spousta tech "novych" trid
totiz asi bude jen mala zmena nejake jine tridy... No, je to jeden z mych
dalsich napadu, co asi nikdy neuskutecnim, obzvlast kdyz muzu pokazde utect k
plainu, a tak mi chybi ta prava motivace :-)

Milan Vancura