Odsazeni odstavcu

Vit Zyka vit.zyka at seznam.cz
Wed Sep 13 00:42:32 CEST 2006

Milan Vancura wrote:

> [...]
> neptal. Krom tech dvou odpovedi k tematu (odkazujici na prislusny styl)
>
> Spis to vypada, jak strasne slozite je v LaTeXu vyrobit vlastni vzhled clanku,
> knihy... Asi jako kazdy pozna TeX podle CM/CS fontu (misto kvality typograficke
> upravy), tak LaTeX se pozna podle tech unifikovanych prostredi article apod.
> coz vytvari presne opacny dojem z TeXu nebo LaTeXu, nez by melo - misto velmi
> dobreho programu se spoustou moznosti program, ktery poradne umi pracovat jen s
> jednou sadou fontu a produkuje porad stejne vypadajici dokumenty.

Souhlasim.

V LaTeXu se definuje vzhled dokumentu separatne v tzv. tride (class).
Uzivatel pak urci tridu a tim i vzhled dokumentu. To je princip
odpovidajici klasicke tvorbe dokumentu, ve ktere se o upravu staral
typograf, vytvarnik a redaktor, tj. odbornik, zatimco autor tvoril "jen"
obsah. Tento pristup se mi zda pro kvalitu knih velmi uzitecny.

Problem je, ze tento odbornik nemusi (a vetsinou neni) take dobrym
programatorem. A to pro tvorbu LaTeXoveho stylu je treba.

K tomu se domnivam, ze (navzdory tomu, ze deleni kompetenci mezi autorem
a remeslnym profikem je uzitecny) trend uzivatelu pocitacu je opacny.
Upravu chce mit autor casto v moci, at se nam to libi nebo ne. To je
druhy duvod, ktery LaTeX diskredituje.

"Masove" pouziti LaTeXu pak zustava pouze tam, kde vydavatel/nadsenec
investoval do naprogramovani stylu; tj. napr. konferencni sborniky a
odborne knihy.

Z techto duvodu si myslim, ze LaTeX je pro pestrost a variabilitu
nevhodny program, protoze jakakoliv znena vzhledu dokumentu je slozita.
Jeho silnou strankou muze byt uniformita vydavatelske rady.

V plainu je definice vlastniho vzhledu mnohem jednodussi, i kdyz clovek
musi stavet (temer) od nuly.

Alternativu je ConTeXt. Pro definovani vzhledu existuje uzivatelske
rozhrani, i kdyz pro slozitejsi design jsou programatorske dovednosti
take potreba (grafika je v Metapostu). (Mimochodem, zacatecnicky manual
ke ConTeXtu se preklada a mel by vyjit v jednom z pristich cisel
Zpravodaje.)

Vitek Zyka