Vzhled dokumentu (bylo: Re: Odsazeni odstavcu)

Zdenek Wagner wagner at cesnet.cz
Wed Sep 13 11:11:04 CEST 2006

2006/9/13, Luboš Kloc <kloc at ipm.cz>:

> Moje dokumenty moc uniforme nevypadaji, protoze v plainu proste musim
> definovat
> jejich vzhled po svem. V LaTeXu je to trochu jine, tam je vzhled dany
> pouzitou tridou.

Definice lze take upravit v preambuli dokumentu. Kdyz pisu neco
jednoducheho, casto si do preambule vlozim nekolik plainovskych
definic a k nim pouziju neco z toho, co ma LaTeX v sobe.

> Ja LaTeX pouzivam jen vyjimecne, prakticky jen dve tridy: elsart.cls
> (clanky pro vydavatelstvi
> Elsevier) a prosper.cls na prezentace.
>
> Po svete nejspis existuje spousta trid, ktere lze pouzivat pro ruzne

Chyba je hlavne v tom, ze ty standardni tridy nejsou typograficky moc
dobre, ale kvuli kompatibilite se s tim neda nic delat. Jen je mozne
vytvorit jine a vice je propagovat, ale kdyz se podivate na CTAN, co
vsechno jiz je k dispozici, tak alespon ja mam pocit, ze sdi to radeji
napisu sam, nez abych tu celou zaplavu prohlizel.

> ucely. Chyba je podle meho v tom,
> ze:
>
> - zacatecnik nikde nenajde prehled dostupnych trid a popis, k cemu se hodi,
> - chybi "pocesteni", tedy aby tridy defaultne pouzily ceske fonty a
> nebyly v konfliktu
> s csTeXem pripadne babelem.

To neni uplne pravda. CSLaTeX ma cestinu automaticky. V babelu
pouzijete \usepackage[T1]{fontenc} jako pro kazdy jiny evropsky jazyk.
Krome toho, pokud ctete Zpravodaje, CSTUG podporuje vytvoreni noveho
czech.sty a czech.ldf, cimz bude zajistena jednotnost mezi CSLaTeXem a
cestinou pro babel. Projekt je jiz ve velmi pokrocilem stadiu, v
podstate jsem v nem nenasel zadnou chybu, jen by se nektere veci mohly
jeste deklarovat jako language attribute. Nyni je mozno v normalnim
LaTeXu pouzit jak \usepackage{czech}, tak \usepackage[czech]{babel}
(totez pro slovak), takze CSLaTeX nebude muset existovat (ale nikdo
jej nevyhazuje, jen si myslime, ze pro nove uzivatele tim odpadne
velka cast soucasneho zmateni).. Jeden z mych testu je na
http://hroch486.icpf.cas.cz/csquotes/, dalsi jsem prave zkopiroval na
http://hroch486.icpf.cas.cz/babel-enctex/

Nejsem si jist, zda informace o testovaci verzi byly poslany do tohoto
listu, nebo pouze do vyboroveho.

--
Zdeněk Wagner
http://hroch486.icpf.cas.cz/wagner/