Vzhled dokumentu (bylo: Re: Odsazeni odstavcu)

Luboš Kloc kloc at ipm.cz
Wed Sep 13 08:41:28 CEST 2006

Vit Zyka wrote:

> Souhlasim.
>
> V LaTeXu se definuje vzhled dokumentu separatne v tzv. tride (class).
> Uzivatel pak urci tridu a tim i vzhled dokumentu. To je princip
> odpovidajici klasicke tvorbe dokumentu, ve ktere se o upravu staral
> typograf, vytvarnik a redaktor, tj. odbornik, zatimco autor tvoril
> "jen" obsah. Tento pristup se mi zda pro kvalitu knih velmi uzitecny.
>
> Problem je, ze tento odbornik nemusi (a vetsinou neni) take dobrym
> programatorem. A to pro tvorbu LaTeXoveho stylu je treba.
>
> K tomu se domnivam, ze (navzdory tomu, ze deleni kompetenci mezi
> [...]
Moje dokumenty moc uniforme nevypadaji, protoze v plainu proste musim
definovat
jejich vzhled po svem. V LaTeXu je to trochu jine, tam je vzhled dany
pouzitou tridou.
Ja LaTeX pouzivam jen vyjimecne, prakticky jen dve tridy: elsart.cls
(clanky pro vydavatelstvi
Elsevier) a prosper.cls na prezentace.

Po svete nejspis existuje spousta trid, ktere lze pouzivat pro ruzne
ucely. Chyba je podle meho v tom,
ze:

- zacatecnik nikde nenajde prehled dostupnych trid a popis, k cemu se hodi,
- chybi "pocesteni", tedy aby tridy defaultne pouzily ceske fonty a
nebyly v konfliktu
s csTeXem pripadne babelem.

Mozna placu na spatnem hrobe, jako plainista nemam dostatecny prehled,
ale muj dojem je,
ze zacatecnik pouzije na vsechno article.cls a v lepsim pripade pracne
hleda informace,
jak upravit vzhled dokumentu vlastnimi drobnymi upravami. A dokumenty
pak vypadaji
uniforme. CM fonty jsou vyborne, ale rozhodne se nehodi uplne na vsechno.

Tohle rozhodne neni nejaky flame proti LaTeXu, jen uvaha nad tim, co by
se snad dalo zlepsit.

S pozdravem,

Lubos Kloc