azbuka

Viktor Patras viktor.patras at post.cz
Sat May 27 17:15:56 CEST 2006

Dobry den,

Omlouvam se za trochu pozdni reakci, ale drive jsem se k hlubsimu
pruzkumu nedostal. Pracuji na MS Win XP, nainstalovan MikTeX z
CSTUGove distribuce proTeXt 2004, editor WinEdt 5.4.

Predpokladam, ze v puvodnim dotaze jste mel na mysli problem kopirovani
ruskeho textu pres schranku napr. z MS IExploreru, nebo MS Wordu do
WinEdt. To nema s TeXem nic spolecneho, problem je v kodovani znaku (a
s tim souvisejici velikost kodove stranky). Nejsem v tom moc kovany, tak
tady nechci poustet nejake bludy. Vysledek je ten, ze napr. Notepad
nedokaze ulozit rustinu (vlozit do nej pres schranku lze, ulozit to uz nelze),
kdezto napr. Word ano (tusim ze je to tim, ze Notepad pouziva klasickou
kodovou stranku s 256 znaky, na ktere jsou zakladni anglicke znaky a pak
ceske znaky - tedy ruske nikoliv, kdezto Word a nove programy jiz pouzivaji
Unicode). WinEdt je takovy nejaky divny program - chova se uplne
specificky. Do WinEdt pres schranku rustina (a obcas ani cestina) nejde
zkopirovat - vysledkem jsou jen same otazniky. Kdyz se vsak po prepnuti
kodovani (Options / Fonts / Cyrillic Charset) neco napise normalne azbukou
(je treba mit v systemu nainstalovanu ruskou klavesnici), tak to dokaze ulozit
do souboru .tex a znovu nacist. Vzhledem k tomu, ze jsem vetsinou vsechno
psal, tak jsem tento problem jeste nejak efektivne nevyresil. (Bohuzel jiz
nefunguje oblibeny figl pres WordPad - odnekud vlozit do WordPadu, z nej
zkopirovat a vlozit do cile - u nekterych aplikaci se tim prechodem pres
WordPad problem nepochopitelne vyresil.)

S pozdravem

Viktor Patras