sazba rustiny

Viktor Patras viktor.patras at post.cz
Sat May 27 19:00:19 CEST 2006

Vazeni pratele,

pro par ruskych slov ve vete, ci jednu vetu je mozne sazet azbuku
transliteraci, ale pro potreby sazby celeho ruskeho textu je toto nepouzitelne.
V takovem pripade je potreba mit moznost psat normalne azbukou. Na
zaklade diskuse z pulky mesice jsem se pokusil alespon vysadit neco
azbukou.

Odladil jsem si nasledujici

----------

% prekladat pomoci 'latex soubor.tex'
% umi rusky a anglicky, prepnuti do cestiny vysazi pocestena pismena,
ovsem ne z cstex fontu, ale pridanim hacku a carku nad normalni znaky

\documentclass{article}
\usepackage[cp1251]{inputenc}
\usepackage[russian]{babel}

\begin{document}

привет, как дела! отлично

hello, how are you? very good

\inputencoding{cp1250}

Příliš žluťoučký kůň úpěl ďábelské ódy.

\inputencoding{cp1251}

пока

\end{document}

----------

Podle diskusi na webu se mi zda, ze rusove pouzivaji Babel, stejne tak jako
ja zde. Nevim, ze by meli neco podobneho jako my CSTeX. Tim, ze se
zavadi Babel, tak ten si vola pisma z T2A, pokud jsou dostupna. Pokud
nejsou, tak se to neprelozi. Z toho duvodu neni treba volat

\usepackage[T2A]{fontenc}

coz by jinak bylo nutne pri konstrukci

--------

\documentclass{article}
\usepackage[T2A]{fontenc}
\usepackage[cp1251]{inputenc}

\begin{document}

--------

Z tohoto duvodu je take nutne mit nainstalovany balicky s fonty LH od Olgy
Lapko, nebo tam jsou ulozeny metriky T2A fontu (zrejme - dokud jsem toto
nemel nainstalovano, tak mi to hlasilo, ze nemam metriky T2A fontu). Mam
tim na mysli mit nainstalovany vsechny balicky z kategorie
\LanguageSupport\Cyrillic (snad krome ukrajinskeho deleni) z CSTUGove
distribuce proTeXt 2004.

Prekladal jsem to pomoci prikazu 'latex soubor.tex'. Zatim se mi nepodarilo
prijit na to, jak toto skloubit s CSTexem tak, aby bylo mozne jednoduse se
prepinat mezi rustinou (psanou normalne) a cestinou tak, aby se cestina
prekladala z cslatexu a sazela ceskymi fonty. Pokud by nekdo vedel, byl
bych rad.

Bohuzel, zatim s timto nemam zadne zkusenosti, takze nevim, zda a jak
bude fungovat deleni slov, co vsechno se vlastne nacita a zavadi (koukal
jsem, ze v instalaci je nekolik balicku rustiny, nekolikero fontu) a cim se to
nakonec sazi. Zda se, ze zrejme fonty LH a nikoliv klasickymi CMcyr,
kterymi (mam takovy pocit) se to sazelo kdysi na TeXLive distribuci
(Web2c).

Upresnuji, ze pracuji na MS Windows XP, instalace MikTeX z CSTUGove
distribuce proTeXt 2004, editor WinEdt.

S pozdravem

Viktor Patras