Sazba \sum

Lubos Kloc kloc at ipm.cz
Wed Mar 8 17:31:11 CET 2006

Prochazka Vladimir wrote:

>Vůbec se na Vás nezlobím a jsem rád za připomínky. Matematiku prakticky nesázím, tak z toho vypadávají pro Vás takové typografické hrůzy. Jedná se o rovnici výpočtu burzovního indexu. Nejdříve jsem to měl s jednoduchými proměnnými, ale nechal jsem se přesvědčit, že pro matematicky málo založené lidi bude lepší nahradit proměnné textovým popisem obsahu proměnné. Na dalších řádcích totiž doplňuji do rovnice již konkrétní čísla, aby byl princip výpočtu jasný i matematickým analfabetům, jako jsem já ;o).
>
>Vladimír Procházka

Pokud píšete pro úplné laiky, lze kombinaci některých matematických
operátorů
s textovým popisem proměnných použít. Musí to být ale uděláno důsledně.
Nemíchat
s matematickými symboly v jednom vzorci a zajistit, aby text byl vysázen
jako text, tedy textovými fonty a příslušným mezerami a pod. (Nepoužívám
LaTeX, tak nevím jestli to zajistí samotný \mbox, nebo je třeba něco víc.)

Takže třeba
$$ \hbox{BMI} = {\hbox{Váha v kg}\over{\left(\hbox{Výška v m}\right)^2}}$$
bych pro laickou veřejnost klidně napsal i s tím vědomím, že "váha" je
fyzikálně špatně a mělo by tam být
"hmotnost".  Uvádím to jako příklad výjmečného použití exponentu, ale
raději bych se
indexům, exponentům a podobným ryze matematickým věcem v tomto typu
vyjádření vyhýbal.

Takže ve Vašem případě bych v prvním (laickém) výrazu rozepsal slovně
i to $K_t$ a v druhém bych použil výhradně matematické (jednoznakové)
symboly.

S přáním úspěchu

Luboš Kloc