XeTeX pro Linux

Alexandr Malusek Alexandr.Malusek at imv.liu.se
Tue Jul 4 13:53:06 CEST 2006

Zdenek Wagner <wagner at cesnet.cz> writes:

> Ono to neni uplne jednoduche, zavisi to na mnoha tezko ovlivnitelnych
> faktorech. Nezkousel jsem to ve svem prastarem Debianu, ktery nema locales
> UTF-8 a nema prislusne fonty a vzhledem ke stari uz neni snadne to
> aktualizovat. Fodora Core 2 si s tim umi poradit castecne a jen s
> nekterymi fonty, coz zalezi hlavne na tom, jak jsou udelany Device tables.
> Nejcerstvejsi Ubuntu si se stejnym dokumentem v OpenOffice.org a se
> stejnymi fonty poradi vyrazne lepe, ale take ne uplne dobre. Hodlam
> nainstalovat CentOS a pak se uvidi, jak je to tam.

O podpore indickych jazyku v Linuxu jsem kdysi cetl v Linux Journal v
souvislosti s tim, ze Microsoft je prilis aktivne nepodporoval, a tak
se toho chopil RedHat a Novell.  (Jeden starsi dokument je zde
http://www.linuxjournal.com/article/6282) Microsoft si nebezpeci
ztraty trhu uvedomil a podporu vylepsil.  Jaka je soucasna situace
nevim (nejake informace jsou v
http://www.panl10n.net/english/outputs/Survey/Hindi.pdf), ale
nepochybuji, ze Microsoft tam ma trh plne pod kontrolou.

Co se podpory v Linuxu tyce: Mozna bude lepsi v komercnich
distribucich, protoze jak RedHat tak i Novell se tam snazi ziskat
statni zakazky.  Takze ten CentOS (= kopie komercniho RedHatu) muze
byt dobra volba.  Kdyztak zkuste i SUSE Linux 10.1 (da se stahnout
zdarma).

> Nevim, ja jsem se jeste emacs nenaucil, ale zrejme jiz nebude vyhnuti a
> budu se do toho muset pustit. O tom problemu mi psal John Smith a on jako
> indolog potrebuje kombinovat anglictinu a sanskrt, coz mu v emacsu nejde.
> Take je otazka, jestli Language Environment nezapne pouze hindske texty v
> menu.

V pripade cestiny to napriklad nastavuje vstupni metodu a kodovani.
Zkusil jsem to aktivovat.  Prikladam popis, ktery se vyvola funkci
describe-language-environment:

<text>
Devanagari language environment

Such languages using Devanagari script as Hindi and Marathi
are supported in this language environment.

Input methods (default, devanagari-itrans):
  devanagari-itrans ("DEVi" in mode line)
  devanagari-transliteration ("DEVt" in mode line)
  devanagari-keyboard-a ("DevK" in mode line)

Character sets:
  indian-is13194: Generic Indian charset for data exchange with IS 13194
  indian-2-column: Indian charset for 2-column width glyphs
  indian-1-column: Indian charset for 2-column width glyphs

Coding systems:
  in-is13194-devanagari (`D' in mode line):
	8-bit encoding for ASCII (MSB=0) and IS13194-Devanagari (MSB=1)
	(alias: in-is13194-devanagari devanagari)
</text>

Vypada to na 8-bitove kodovani.  Kdyztak jeste zkuste unicodovy
textovy editor Yudit.  Ja ho nepouzivam, ale rada lidi ho chvali.

> V kazdem pripade by me zajimaly zkusenosti nekoho, kdo pise hindsky na
> pocitaci, zejmena, pokud je to rodily Ind (rodila Indka).

Potkal jsem zde 3 studenty computer science z Indie, ale jejich
znalosti me nijak nenadchly.  Mel jsem pocit, ze se na ten obor
hlasili spis proto, ze se tak snadno mohli dostat do Evropy a pozdeji
pracovat v pocitacove firme, nez ze by se o pocitace najak hloubeji
zajimali.  Nicmene optam se a kdyztak se ozvu.  Nejakou dobu to muze
trvat, protoze dva z nich emigrovali do USA a treti je na dovolene v
Indii.

--
A.M.