XeTeX pro Linux

Zdenek Wagner wagner at cesnet.cz
Tue Jul 4 00:01:36 CEST 2006

On Mon, 3 Jul 2006, Alexandr Malusek wrote:

> Zdenek Wagner <wagner at cesnet.cz> writes:
>
> Kolegyne z Indie studuje computer science, a tak se ji zeptam, az se
> vrati z dovolene.  Problemy asi existuji, ale zda se mi divne, ze by
> byly zcela zasadni.  Novell se o podpore alespon peti indickych jazyku
> zminoval jiz loni, a treba kdyz se podivam na baliky SUSE Linuxu 10.1,
> tak je tam podpora Hindstiny pro KDE, aspell a OpenOffice.Org.

Ono to neni uplne jednoduche, zavisi to na mnoha tezko ovlivnitelnych
faktorech. Nezkousel jsem to ve svem prastarem Debianu, ktery nema locales
UTF-8 a nema prislusne fonty a vzhledem ke stari uz neni snadne to
aktualizovat. Fodora Core 2 si s tim umi poradit castecne a jen s
nekterymi fonty, coz zalezi hlavne na tom, jak jsou udelany Device tables.
Nejcerstvejsi Ubuntu si se stejnym dokumentem v OpenOffice.org a se
stejnymi fonty poradi vyrazne lepe, ale take ne uplne dobre. Hodlam
nainstalovat CentOS a pak se uvidi, jak je to tam. Nasel jsem FireFox
upraveny pro indicke jazyky, ale v Ubuntu 5.04 a 5.10 a Fedora Core 3 a 4
pry staci pouze spousteni pomoci:

MOZ_ENABLE_PANGO=1 firefox

Bohuzel webove stranky indickych spolecnosti casto pouzivaji exoticky font
s jinym kodovanim nez Unicode, takze napr. stranky NPCIL
(http://www.npcil.co.in/) si v hindstine neprectu (ale mozna bych jim
stejne jeste bez lusteni ve slovniku nerozumel).

> Me Emacs (21.3.1) v menu "Options -> Mule -> Set Language Environment"
> nabizi Indian / Devanagari, ale praktickou zkusenost s tim nemam.  Zda
> se mi divne, ze by tam ta volba byla a pritom to nefungovalo.

Nevim, ja jsem se jeste emacs nenaucil, ale zrejme jiz nebude vyhnuti a
budu se do toho muset pustit. O tom problemu mi psal John Smith a on jako
indolog potrebuje kombinovat anglictinu a sanskrt, coz mu v emacsu nejde.
Take je otazka, jestli Language Environment nezapne pouze hindske texty v
menu.

V kazdem pripade by me zajimaly zkusenosti nekoho, kdo pise hindsky na
pocitaci, zejmena, pokud je to rodily Ind (rodila Indka). My si vytvarime
podporu hindstiny a sanskrtu pro TeX, vim bezpecne, ze to nespocitatelna
mnozina lidi v Indii pouziva, ale feedback je prakticky nulovy.

> --
> A.M.

Zdenek Wagner
e-mail: wagner at cesnet.cz