XeTeX pro Linux

Zdenek Wagner wagner at cesnet.cz
Tue Jul 4 14:13:21 CEST 2006

On Tue, 4 Jul 2006, Alexandr Malusek wrote:

> O podpore indickych jazyku v Linuxu jsem kdysi cetl v Linux Journal v
> souvislosti s tim, ze Microsoft je prilis aktivne nepodporoval, a tak
> se toho chopil RedHat a Novell.  (Jeden starsi dokument je zde
> http://www.linuxjournal.com/article/6282) Microsoft si nebezpeci
> ztraty trhu uvedomil a podporu vylepsil.  Jaka je soucasna situace
> nevim (nejake informace jsou v
> http://www.panl10n.net/english/outputs/Survey/Hindi.pdf), ale
> nepochybuji, ze Microsoft tam ma trh plne pod kontrolou.

Microsoft ma podporu OpenType na systemove urovni, klavesnice se v XP da
udelat snadno jakakoliv a dokonce maji u sebe na webu navod, jak se ma
spravne podpora OpenType pro indicke jazyky delat.

> Co se podpory v Linuxu tyce: Mozna bude lepsi v komercnich
> distribucich, protoze jak RedHat tak i Novell se tam snazi ziskat
> statni zakazky.  Takze ten CentOS (= kopie komercniho RedHatu) muze
> byt dobra volba.  Kdyztak zkuste i SUSE Linux 10.1 (da se stahnout
> zdarma).

Mam novy pocitac, az do nej vse nainstaluju a ten stary budu moci
beztrestne vymazat, zkusim to. Mam 64bit Pentium dualcore a kolega do
podobneho stroje nainstaloval CentOS bez problemu.

> [...]
>
> Character sets:
>   indian-is13194: Generic Indian charset for data exchange with IS 13194
>   indian-2-column: Indian charset for 2-column width glyphs
>   indian-1-column: Indian charset for 2-column width glyphs
>
> Coding systems:
>   in-is13194-devanagari (`D' in mode line):
> 	8-bit encoding for ASCII (MSB=0) and IS13194-Devanagari (MSB=1)
> 	(alias: in-is13194-devanagari devanagari)
> </text>
>
> Vypada to na 8-bitove kodovani.  Kdyztak jeste zkuste unicodovy
> textovy editor Yudit.  Ja ho nepouzivam, ale rada lidi ho chvali.

Yudit chvali dost lidi, ale ja bych potreboval editor se spoustou
moznosti, jako je vim nebo emacs. Nevim, jak je na tom yudit, ve Fedore ho
instalovany nemam. Spravne pise i gedit v Gnome. 8bitove kodovani bohuzel
neni vhodne pro XeTeX, ten chce vstup v UTF8. Jen by me zajimalo, jestli
emacs alespon zobrazuje texty v devanagarskem pismu. Muzete zkusi me jmeno
a podivat se, jestli to dopadne stejne jako na me strance
http://icebearsoft.euweb.cz -- v transliteraci podle ITRANS to je:

zdenyeka vAgnera

> Potkal jsem zde 3 studenty computer science z Indie, ale jejich
> znalosti me nijak nenadchly.  Mel jsem pocit, ze se na ten obor
> hlasili spis proto, ze se tak snadno mohli dostat do Evropy a pozdeji
> pracovat v pocitacove firme, nez ze by se o pocitace najak hloubeji
> zajimali.  Nicmene optam se a kdyztak se ozvu.  Nejakou dobu to muze
> trvat, protoze dva z nich emigrovali do USA a treti je na dovolene v
> Indii.

Jeste zalezi na tom, z jake casti Indie je. V Indii se totiz mluvi 667
jazyky (Cimrman by jiste doporucil zruseni jednoho jazyka) a maji i
odlisna pisma, takze vubec nemusi znat hindi/devanagari

> --
> A.M.

Zdenek Wagner
e-mail: wagner at cesnet.cz